14 kutatócsoport nyerte el a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának pályázati támogatását. Íme a nyertesek névsora.
A nevelés és oktatás innovatív megközelítéseinek tudományos alapokra helyezése érdekében immár negyedik alkalommal nyújtott be pályázatot a Magyar Tudományos Akadémia, amely célja a pedagógiai gyakorlat mélyreható elemzése és a tudás átadásának, valamint az értékek közvetítésének modernizálása. A kiválasztott kutatócsoportok között olyan projektek is találhatók, amelyek az iskolai kudarcok okait és következményeit vizsgálják a 15-18 éves fiatalok körében, illetve olyanok, amelyek a szövegértés fejlesztésére, az olvasási stratégiák kidolgozására és az olvasási motiváció fokozására összpontosítanak.
A felhívásra összesen 33 darab érvényes pályázat érkezett évi 876 millió forint támogatási igénnyel. A beérkezett pályázatokat a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program Bírálóbizottsága értékelte. Az Akadémia elnöke a szakmai vélemények figyelembevételével, a Bírálóbizottság javaslatát elfogadva összesen 14 pályázat támogatásáról döntött a rendelkezésre álló, 270 millió forintos pénzügyi keretből.
A támogatásra javasolt kutatócsoportok közül öt a matematikai és természettudományokhoz, hat a bölcsészet- és társadalomtudományokhoz, kettő az élettudományokhoz, egy pedig a művészeti területekhez sorolható.
A Szegedi Tudományegyetem öt, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem négy kutatócsoportja mellett támogatásban részesül még két kutatócsoport a HUN-REN kutatóhálózatból, illetve egy-egy a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetemről és a Magyar Képzőművészeti Egyetemről.
A kutatócsoportok négyéves kutatási periódusra nyertek támogatást. Munkájukról és kutatási eredményeikről a támogatási időszakban minden évben be kell számolniuk a Bírálóbizottság előtt. Szigorú követelmény velük szemben, hogy tudományos folyóiratokban, a második évtől pedig minimum két, legalább Q1 vagy Q2 tudományos besorolású nemzetközi folyóiratban kell publikálniuk. Konferenciákon és egyéb tudományos fórumokon is be kell mutatniuk a kísérleteken és méréseken alapuló eredményeiket, amelyek a közoktatásban tudományos módszerekkel bizonyíthatóan eredményesek. Mindezek mellett a kutatócsoportoknak saját honlapot is működtetniük kell, ahol munkájuk folyamatosan figyelemmel kísérhető a széles szakmai közösség számára is.