Ahol a szauna füstje a hideg levegőbe száll, és a remény fénye lassan halványul: így kezdődik a turizmus újabb izgalmas időszaka.

Közeleg a nyári szezon, de régiónként nagyon eltérő a helyzet: míg a Balaton pezsgésre készül, a Tisza-tónál bezárt múzeumok és elmaradó fejlesztések árnyékolják be az idegenforgalmat. Körképünkben szállodások és helyi turisztikai vezetők szólalnak meg a kilátásokról.
A május a turizmus világában a felkészülés izgalmas időszaka, amikor már körvonalazódik, hogy milyen kalandok várnak ránk az idei főszezonban. Ugyanakkor nem mentes a váratlan fordulatoktól sem. Az idei nyárra vonatkozó beszélgetéseink sokszínű képet festenek: van, ahol a száj- és körömfájás hatással lehet az alapanyagok beszerzésére és a vendéglátás folyamatára. Ráadásul a különböző régiókban eltérő kihívások és örömteli pillanatok várnak ránk, ahogy az előszezoni körképünkből is kiderül.
A következő három hónap során a szállásadók körében végzett előrejelzések szerint a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva 34 százalékuk növekedésre számít a vendégéjszakák számában, míg 12 százalékuk csökkenést valószínűsít. A vendéglátóiparban dolgozók esetében a helyzet hasonló, hiszen 46 százalékuk optimista a vendégforgalom növekedését illetően, míg 14 százalékuk a visszaesést prognosztizálja.
Idén márciusban a turisztikai cégek 61 százaléka árainak növekedéséről számolt be, az előző év azonos időszakához mérten. Az áremelkedés átlagosan 5 százalékos volt márciusban, míg februárban 7 százalékos. A turisztikai cégek 40 százaléka jelezte, hogy a következő három hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát - derül ki a Turizmus Konjunktúra Index friss adataiból.
Balatonfüreden egy igazán különleges nyárra hangolódnak. Rádóczy Andrea, a Golden Lake Resort vezetője elmondta, hogy bár a húsvét előtti időjárás nem volt a legkedvezőbb, a vendégforgalomra mégsem lehetett panasz. Beszámolója alapján a szálloda közel 75%-os telítettséggel üzemelt. "Április végén és májusban valóban felélénkül a forgalom" - tette hozzá. Az idei nyáron a szálloda számos jelentős eseményre készül, mint például a Jókai-évforduló és a 200. Anna-bál, amelyek különösen vonzóak a belföldi látogatók számára. "Ezért számunkra az idei nyár igazán ünnepivé válik. Számos programot szervezünk, hogy kicsik és nagyok egyaránt aktívan tölthessék el az idejüket, miközben a pihenés is garantált" - hangsúlyozta.
Újdonságként a vendégek idén balinéz masszázsokat is kipróbálhatnak: az egyenesen Indonéziából érkezett balinéz masszőr különleges kezelései ígérkeznek slágernek, megújult környezetben. A vízparton, a nádas ölelésében terveznek felállítani egy masszázspavilont, és hamarosan elkészül a panorámás finn szauna kibővített pihenőrészlege is. A versenyhelyzet a Balatonnál egyre erősebb, ezért folyamatos fejlesztésekre van szükség. Jelentős marketingköltséget fordítunk hirdetésekre és PR-eszközökre, hogy elérjük, sőt túlszárnyaljuk a tavalyi bázisszintet - tette hozzá.
A vendégösszetétel is változott az elmúlt években: tavaly 61 százalékban belföldi, 39 százalékban külföldi vendégek keresték fel a szállodát. A külföldiek főként Szlovákiából, Csehországból, Németországból, Ausztriából és Lengyelországból érkeztek.
A Club Tihany is nagy lelkesedéssel készül a közelgő szezonra. Károly Tamás igazgató tájékoztatása szerint az utóbbi években jelentős fejlesztéseket hajtottak végre: a múlt évben és az azt megelőzően 330 szobában újították meg a fürdőszobákat, kicserélték a régi bútorokat, ágyakat és szőnyegeket, sőt, a lobbyt is felújították. A strandon 200 új napozóágy és hat napozópavilon várja a vendégeket, emellett korszerűsítették a kültéri gyermekmedencét is. Idén folytatják a szőnyegpadlók cseréjét, és teljesen felújítják a konferenciacsarnok hűtő-fűtő rendszerét is. A legnagyobb kihívást az étterem teljes átépítése jelenti; megújulnak a svédasztalos kínáló szigetek, bővítik a télikertet, és az éttermet összekötik a konyhával. A jövőben a két tér harmonikus egységet alkot majd – tette hozzá az igazgató.
A Tisza-tó környéke sajnos nem éppen kedvező helyzetben van. Kücsön Gyula, az ÉlményfaluSarud vezetője megjegyezte, hogy a térség jelenleg nem rendelkezik önálló turisztikai márkaként való beazonosítással, és a fejlesztések sem irányulnak rá. A külföldi látogatók számára nehezen megközelíthető, és a prémium szálláshelyek hiánya is érezhető. Az idei turisztikai szezont tovább nehezíti, hogy a tanév meghosszabbítása miatt a nyári szünet rövidebb lett, és a SZÉP-kártya új szabályozása miatt kevesebb forrás áll rendelkezésre a turizmus támogatására.
Sajnálatos módon csökkenni fog a látogatók száma, és várhatóan kevesebb időt is töltenek el nálunk. Az emberek egy része már nem tudja megengedni magának a hosszabb kikapcsolódást - nyilatkozta. A növekvő költségek, különösen a vízdíjak és az egyszerűsített foglalkoztatás szigorítása még több kihívást jelent. Ráadásul a száj- és körömfájás járvány miatt az Apraja Farmja, a Huculudvar Lovasközpont, a Tisza-tavi Horgászmúzeum és az Aprópolisz Szerepjátszóház is kénytelen zárva tartani.
A működés fenntartásának egyedüli támasza az Aktív Magyarország Szép Kártya program, ám ez messze nem elegendő a tervezett fejlesztésekhez. Az ÉlményfaluSarud úgy döntött, hogy felfüggeszti mindenféle beruházását. Nem folytatjuk az ÖkoPort Klubkikötő projekt fejlesztését, a Vízifalu program sem indul el, és leállítottuk a Health Village beruházás előkészítését is - tájékoztatott Kücsön Gyula.
A jelenlegi fókuszunk a meglévő szolgáltatások színvonalának emelésére irányul, különösen az informatikai háttér és a marketing terén. Nagyobb hangsúlyt fektetünk az adatbázis marketingre és a közösségi média használatára, célunk pedig a saját településünk népszerűsítése a slow living filozófia jegyében – nyilatkozta. Az ÉlményfaluSarud továbbra is kutyabarát és kerékpárosbarát helyszín, amelynek karakterét szeretnénk még inkább megerősíteni. Idén kevesebb vendéglátóhely nyílik, de ezek új, innovatív koncepciókkal lépnek a színre, a Gasztrofalu és Gasztropart szellemében.
A Sulyom étterem a 92. helyen szerepel az ország 100 legjobb éttermének listáján, és 2025-től a Stílusos Vidéki Éttermiség tagja is lesz. Négy évszakon keresztül kell megújulnunk, és tartani a színvonalat - mondta az üzemeltető. Jó hír viszont, hogy javul a kapcsolat Sarud vezetése és a turisztikai szolgáltatók között. Végre egység kezd kialakulni, és felismertük, hogy Sarud jövője kizárólag a turizmusban rejlik. A nyári szezonban a szállóvendégekre koncentrálnak, számukra kedvezményeket és ingyenes strandbelépőket kínálnak, hogy csökkentsék a nyaralás költségeit.