Az édességek világa tele van lehetőségekkel és izgalmas jövőképekkel. E témában beszélgettünk Sánta Sándorral, a Chocco Garden Kft. tulajdonos-ügyvezetőjével, aki megosztotta velünk a cég innovatív megközelítéseit és a szektor fejlődési irányait.

"Az élelmiszeripar olyan szektor, amelyre folyamatosan szükség van, és a Covid időszaka különösen rávilágított ennek fontosságára. Itt mindig lesz igény a fejlesztésekre, a folyamatos innováció pedig lehetőséget biztosít a fiatalok számára, hogy értékes és jelentős munkát végezzenek" - nyilatkozta Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. tulajdonos-ügyvezetője és a Magyar Édességgyártók Országos Szövetségének elnöke az UNIside-nak adott interjújában, kiemelve, hogy idén ünneplik a vállalat 10. évfordulóját.

Hogy kell elképzelni az élelmiszeriparon belül az édesség ágazatot, kik jönnek ide dolgozni, milyen végzettséggel és milyen tapasztalatot vártok el tőlük?

Ha a menedzsmentoldalt nézzük, akkor korábban mindig nagy előny volt, ha valaki élelmiszeripari, illetve agrárterületről érkezett. Ma olyan nagy lett a verseny, hogy minden területről várunk kollégákat, hiszen lényegében Európából eltűnt a jó vagy egyáltalán a munkaerő. Nagyon mást vártunk el a munkaerőpiacon 20-30 évvel ezelőtt; ma mindenkinek örülünk, aki motivált és valamifajta küldetéstudattal érkezik.

Természetesen előnyös, ha az említett két területet ismeri valaki, de az élelmiszer-ellátás világa gyökeresen megváltozott az utóbbi időben, és számtalan új kihívással nézünk szembe. A szabályozások, adminisztratív követelmények és adózási rendszerek sokszínűsége komoly terheket ró ránk. Ez nem csupán pénzügyi kihívásokkal jár, hanem azt is jelenti, hogy különböző szakmai tudásokra van szükségünk, legyen szó pénzügyi, gazdasági vagy jogi szakterületekről.

Mennyire újszerű a gyorsan forgó fogyasztási cikkek ezen szegmensek gyártási folyamata?

Az agrárium és az élelmiszeripar is az a terület, ahol az automatizáció és az innovatív technológiák nemhogy a küszöbön állnak, hanem ezek nélkül nem is lehet versenyképesen működni. De nemcsak a gyártási oldalon, hanem marketing-, illetve piaci oldalon is erős az innováció, akár csomagolásról, akár egy-egy új íz fejlesztéséről beszélünk. Ugye hallott mindenki a dubajcsoki-őrületről? Az édesiparban még mindig van bőven potenciál, éppen ezért nagyon fontos, hogy egyre több fiatal jöjjön ide, hiszen előttük áll egy-egy terület megújítása vagy éppen a digitalizálása.

Napjainkban egyre nagyobb szerepet kap az egészségtudatosság, ami nemcsak a táplálkozási szokásainkat, hanem a mindennapi életünket is befolyásolja. Az édességek helye az étrendünkben sokak számára kérdéses, hiszen a finom falatok élvezete mellett fontos a testünk és lelkünk egészségének megőrzése is. Milyen egyensúlyt találhatunk tehát a kényeztetés és az egészséges életmód között? Érdemes megfontolni, hogy a mértékletesség és a tudatos választás kulcsfontosságú lehet, amikor édességekről van szó. Az ízletes desszertek beillesztése a diétánkba nemcsak lehetséges, hanem élvezetes is, ha figyelembe vesszük a minőséget és a mennyiséget.

Az általunk hirdetett életmód alapja a mozgás fontossága, amelyben én is mélyen hiszek. Célunk, hogy mindenki aktívan részt vegyen a fizikai aktivitásban és egészséges táplálkozásra törekedjen. Az édességekből származó kalóriabevitel, ami Magyarországon és Európában mindössze 3-5 százalékot képvisel, minden körülmények között megérdemli a helyét az étrendünkben. Gondoljunk csak bele: egy kétórás teniszezés során akár 1000 kalóriát is elégethetünk. Ha rendszeresen aktívak vagyunk, akkor a számunkra kedves édességek is bátran beilleszthetők a napi menübe, anélkül, hogy bűntudatot éreznénk.

Természetesen, a modern egészségtudatos életmód jegyében számos fejlesztés és innováció célja, hogy a termékek mentesek legyenek a cukortól, laktóztól, gluténtól és földimogyorótól. Ez az iparág régóta prioritásként kezeli ezeket a kérdéseket, azonban elengedhetetlen, hogy a klasszikus termékek irányába is folytassuk a fejlesztéseket. A marketingesek szerepe éppen ezért kulcsfontosságú, hiszen szakértelmükkel mélyebb megértést nyújtanak a piacok dinamikájáról. A nemzetközi kutatások pedig lehetőséget adhatnak arra, hogy a termékek sikeresen exportálhatók legyenek. Az édesipar számára mindez elengedhetetlen, hiszen a változó fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás nem csupán előny, hanem szükségszerűség is.

Az export lehetőségeiről beszéltél. Mi motiválta a döntéseteket, hogy erre összpontosítsatok?

Itthon kicsi a piac, és azt a nagy márkák dominálják. Ma az immár egymilliárdos forgalmunk 85 százaléka export, és ezt erősítjük kiállításokkal, partnerek látogatásával vagy akár online formában. Minden úton-módon bombázzuk az exportpiacokat, Európát, Amerikát, Közel-Keletet, Afrikát, és ha sikerül megtalálni egy jó vevőt, akkor odatesszük azt a jó szolgáltatási színvonalat és minőséget, amiben hiszünk és amiben jók vagyunk.

Milyen elvárásokat támasztotok egy kollégával szemben, és mely tulajdonságok játszanak kulcsszerepet ezen a szakterületen?

Az összes siker kulcsa abban rejlik, hogy képesek vagyunk-e összetetten és széleskörűen gondolkodni, valamint elkötelezettek vagyunk-e az iránt, amit csinálunk. Ma például egy holland ügyfelünktől érkezett pozitív visszajelzés a szállítmány állapotáról, amikor érdeklődtünk, hogy minden rendben megérkezett-e. Számomra fontos, hogy a vevőt úgy kezeljük, ahogyan azt megérdemli. Nem csupán azért, mert ő fizeti ki a számlánkat, hanem mert lényeges, hogy tudja: az ő feladata az, hogy a termékünket a polcokra helyezze. Minden terhet le kell venni a válláról, és ehhez egy sajátos gondolkodásmód szükséges, amelyet az új munkatársainktól is elvárok.

Mit gondolsz ma a pályakezdőkről általánosságban?

Az iparágunk széles spektrumával kapcsolatban folyamatosan tapasztaljuk, hogy a munkavállalók egyre rövidebb időt töltenek el egy helyen. Akár egy hónap, akár fél év elteltével is hajlamosak váltani. Ez régebben nem volt jellemző; büszkék voltunk arra, hogy kollégáink akár egy évtizeden keresztül is velünk dolgoztak. A gyárunk már több mint 30 éve működik, míg a Chocco Garden idén ünnepli a 10. évfordulóját, és sokan közülük a kezdetektől velünk vannak. Őket különösen nagyra értékeljük, akár anyagi juttatásokkal, akár előrelépési lehetőségekkel. A mai világban azonban sajnos az emberek hajlamosak azonnal váltani, ha egy kicsit magasabb jövedelmet kínálnak nekik. Az élelmiszeripar sajnos nem tud olyan versenyképes bért kínálni, mint más szektorok, ami sokszor a vezetőink döntésein és stratégiáján múlik. Ezen mindenképpen érdemes és szükséges változtatnunk, hogy megtartsuk tehetséges munkatársainkat.

Mely szakterületeken várjátok leginkább a jelentkezőket, és hol kínáltok gyakornoki lehetőségeket?

Technikusokat, fejlesztőmérnököt, exportost keresünk. Kecskemét térségében rendkívül sok a lehetőség az autó-, az elektronikai iparban, ahol akár egyszerűbben végezhető munkákat kínálnak és magasabb béreket is fizetnek. Mi az élelmiszeriparral egy kicsit manuálisnak tűnünk, hogy ebben a modern világban még mindig klasszikus módon gyártunk. Pedig a csokoládégyártás is sokat modernizálódott, ma már egy-egy gyártósort egy ember is elvisz, míg régen ez 5-10 fő volt, ráadásul a nagyvállalatok már humanoid robotokat alkalmaznak például a raklapozásnál. Nyáron sokan jönnek gyakorlatra hozzánk, de nehéz megtartani őket.

Milyen jellegzetes fejlesztések figyelhetők meg?

A gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) szektorában valóban komoly kihívásokkal nézünk szembe, hiszen a termékeink sokfélesége és rövid életciklusa megnehezíti a beruházási döntéseket. Ennek következtében a hagyományos kézi munka továbbra is jelentős szerepet játszik, amit sürgősen modernizálni szükséges. Éppen ezért keresünk olyan új munkatársakat, akik élelmiszeripari vagy gépészmérnöki háttérrel rendelkeznek, és akik képesek innovatív megoldásokat hozni a kis- és közepes vállalkozások számára. Különösen üdvözöljük azokat, akiknek ötletei összhangban állnak a GINOP Plusz Innovációs pályázattal, amely 2024 augusztusában indult, és célja a költséghatékony fejlesztések támogatása. Készen állunk az együttműködésre, hogy közösen formálhassuk a jövőt!

Az utóbbi évek során jelentős lépéseket tettünk az energiahatékonyság növelése érdekében, például napelemparkot létesítettünk. Jelenleg pedig olyan innovatív csomagológépeket szerzünk be, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy folyamatosan online elemezzük az adatokat. Ennek köszönhetően csupán néhány kollégával biztosíthatjuk a gyártási folyamatokat, így a többi munkatárs könnyedén átcsoportosítható más fontos területekre, mint például a minőség-ellenőrzés vagy az auditok lebonyolítása. A fiatal munkavállalók tehát olyan informatikai megoldásokkal gazdagíthatják az élelmiszeripart, amelyekkel saját jövőjüket formálják.

Hol tart ma Magyarországon az édesipari képzés?

Szakmunkás képesítéssel rendelkező új kollégák jelentkezését is örömmel várjuk, azonban az ágazat fejlődése érdekében a technikumi képzésre is kiemelkedő igény mutatkozik. Szerencs ebben a tekintetben élenjáró szerepet játszik: Takács Istvánnak köszönhetően Magyarországon már elérhető édesipari szakmunkásképzés és technikum. Célunk, hogy a szövetség segítségével minél több érdeklődőt eljuttassunk ezekre a képzésekre.

Milyen egyetemi együttműködések jellemzők rátok?

A Szegedi Tudományegyetemmel való együttműködésünk évek óta szoros és gyümölcsöző, különösen az innováció és a fenntarthatóság területén. Négy évvel ezelőtt közös fenntarthatósági konferenciát is szerveztünk a kakaó témájában, mivel a globális felmelegedés hatásai egyre sürgetőbbé válnak a kakaóbab termesztése szempontjából. Ez a növény ugyanis egy rendkívül stabil klímát igényel: egész évben 18-32 °C közötti hőmérsékletre és körülbelül 2000 milliméter éves csapadékra van szüksége. Ebben a kontextusban különösen fontos szerepet kap az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) szempontok figyelembevétele, valamint az innováció és a fejlesztések előmozdítása az agráriumban.

Olyan élelmiszeripari mérnökökre van szükség, akik nyitottak azokra a fejlesztésekre is, mint amire Németországban van példa: napraforgómag különleges pörkölésével állítottak elő ha nem is kakaót, de csokoládét. Vagy például mi sokat tettünk és küzdöttünk azért, hogy a csokoládéban csak valódi kakaóvaj legyen, de látható, hogy elkerülhetetlen lesz a változás, az, hogy helyettesítő anyagokat használjon fel újra az ipar, ha nem teszünk többet a felmelegedés megállításáért. A fenntarthatósági szempontok előtérbe kerülésével pedig már nemcsak az lesz a fontos, hogy miből készült egy adott termék, hanem az is, hogy mekkora az ökológiai lábnyoma.

Milyen specifikus innovációkkal rendelkeztek?

Szívünk csücske a klasszikus édességek világa, hiszen mi vagyunk Közép-Európa egyetlen autentikus rágógumigyára. Az utóbbi években azonban egy új irányt is felfedeztünk: az egészségtudatos termékek fejlesztését. A Szegedi Tudományegyetemmel közösen létrehoztunk egy sor funkcionális rágógumit, amelyek különlegességükkel hódítanak. Ezek a gyógynövényekkel, zöld teával, vitaminokkal és koffeinnel gazdagított rágók hamarosan elérhetők lesznek itthon is! Célunk, hogy fiatalok számára is vonzóvá tegyük ezt az innovatív termékcsaládot.

Hosszú távon milyen életpályára számíthatnak az élelmiszeripart választók?

Amikor a világ nyolcmilliárd lakójának élelmezéséről beszélünk, nehéz a kézműves gazdálkodásra fókuszálni. A fenntartható jövő érdekében elengedhetetlen, hogy olyan nyers- és csomagolóanyagokat válasszunk, amelyek környezetbarátabbak, de ehhez elengedhetetlenek a képzett szakemberek. Az élelmiszeripar egy olyan szektor, amely mindig is nélkülözhetetlen lesz – a Covid-19 világjárvány alatt is óriási jelentőségre tett szert –, és folyamatos innovációra van szükség, hogy a fiatalok értékes és tartalmas munkát végezhessenek. Az édességek világa, különösen a csokoládégyártás, nemcsak izgalmas, de esztétikailag is vonzó, gondoljunk csak Willy Wonka mesés birodalmára. Ráadásul rendkívül sokszínű, hiszen ki ne emlékezne a magával ragadó Gombóc Artúra? A piacon számtalan csokoládé, keksz, chips, gumicukor és rágógumi kínálkozik, mind-mind ennek a dinamikus ágazatnak a termékei.

Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. irányítója és tulajdonosa, egyben a Magyar Édességgyártók Országos Szövetségének vezetője is.

Related posts