A Microsoft vezetője az Xbox leállítása helyett inkább egy merész lépést tett, és teljes mellszélességgel a folytatás mellett döntött.

Néhány éve állítólag komolyan felmerült a videójátékos divízió bezárásának ötlete, de végül inkább tövig nyomták a pedált. A kitűzött ambíciózus célok azonban egyelőre így is vágyálmok maradtak.

2021-ben a Microsoftnál komoly lehetőség kínálkozott az Xbox-részleg leépítésére, azonban Satya Nadella vezérigazgató egy merész döntést hozott: mély levegőt vett, és a videójátékos szegmens jövőjébe fektette a bizalmát, jelentős tétet vállalva - derül ki a The Information részletes elemzéséből, amely belső forrásokra támaszkodik.

Teljes erőbedobással!

A kérdéses évben a Game Pass, a cég 2017-ben indított előfizetéses szolgáltatása 18 milliós ügyfélkörnél járt. Ez önmagában kevés volt a sikerhez, ám Nadella a társaság történetének legjelentősebb akvíziciójával egyértelműen jelezte, hogy bízik a területben. (Miközben a pandémia közepén már 7,5 milliárd dollárt adtak a Bethesda anyavállalatáért, a Zenimax Mediáért.)

Az Activision Blizzard kiadó 2022 januárjában bejelentette, hogy 70 milliárd dolláros felvásárlásra készül, ami egy hosszú, másfél évig tartó harcot és alkudozást jelentett a szabályozó hatóságokkal. A vállalat célja az volt, hogy a megszerzett stúdiók játékainak felhasználásával a Game Pass-t olyan vonzóvá formálja, hogy a játékosok számára szinte lehetetlenné váljon ellenállni a szolgáltatás előnyeinek.

Kis nehézség adódik abból, hogy sem a játékosok, sem pedig a megmaradt független nagy kiadók és fejlesztők nem osztoznak egyöntetűen a koncepció iránti lelkesedésben. A játékosok számára fontos, hogy ha már pénzt költenek, akkor érezzék, hogy valami valódi értéket is birtokolnak cserébe. A független kiadók és fejlesztők viszont gyakran úgy találják, hogy a Microsoft által felkínált jutalék nem elég vonzó ahhoz, hogy lemondjanak a darabonként elérhető 60-70 dolláros egyedi értékesítés jelentős részéről. Ezt a helyzetet a The Information forrásai szerint így látják a szakértők.

A Microsoft 2022 óta nem frissíti rendszeresen a Game Pass-előfizetők számát, legutóbb tavaly februárban osztottak meg konkrét adatokat. Akkor a cég bejelentette, hogy a 2022-es év óta 36%-os növekedést mutatott a felhasználói tábor, amely így elérte a 34 milliós létszámot. Ez a szám azonban messze elmarad a vállalat által kitűzött 100 milliós céltól, amelyet még az Activision felvásárlásának lezárása előtt fogalmaztak meg.

Korábban a videójátékos előfizetői tábor bővülését közvetlenül összekapcsolták a vezérigazgatói fizetési csomagjával, ám ezzel 2023 októberében felhagytak, miután az előző két év egyikében sem sikerült teljesíteni a kitűzött növekedési célokat.

Hogy áll a szekér?

A The Information érdeklődésére a Microsoft szóvivője Satya Nadella legutóbbi, részvényesekhez intézett beszédére hivatkozott. Ebben a vezérigazgató kiemelte, hogy az üzletág története során eddig soha nem látott bevételt könyvelhetett el az utolsó negyedévben. Ráadásul az Activision új Call of Duty-játékának megjelenése óta a napi feliratkozók száma is rekordmagasságokba emelkedett.

Ezek az állítások önállóan nem tudják megcáfolni a beszámolóban leírtakat, amelyek szerint a részleg teljesítménye a várakozásokkal ellentétben csalódást keltő eredményeket produkál. Jelenleg az Activision óriási felvásárlása sem hozott érdemi változást ebben a helyzetben.

Máshol sem megy a szekér

Fontos kiemelni, hogy az utóbbi időszakban a játékipar egészét sújtó negatív trend figyelhető meg. A világjárvány utáni időszakban az emberek már nem annyira elkötelezettek a videójátékok iránt, ami arra ösztönözte a szektor szereplőit, hogy elbocsátásokkal reagáljanak a helyzetre. Nem csupán a Microsoft, amely több ezer munkavállalót küldött el, hanem a versenytársa, a Sony is jelentősen csökkentette a játékos üzletágban dolgozók számát.

Related posts