Brüsszel ultimátumot intézett Trump felé, amely alapján 90 napon belül véglegesen eldőlhet a kereskedelmi háború sorsa.

Az Európai Unió akár 95 milliárd euró értékű amerikai exporttermékekre új vámokat vethet ki, amennyiben a kereskedelmi tárgyalások az Európai Bizottság és Donald Trump irányítása alatt álló amerikai kormány között nem hoznak kielégítő megoldást. Ezt uniós források megerősítették a Bloomberg hírügynökség számára.

Az Európai Unió által kidolgozott válaszlépések főként az ipari termékekre összpontosítanak, beleértve a Boeing repülőgépeket, az amerikai autókat és a bourbon whisky-t. Érdekes módon, a bourbon whisky korábban már nem szerepelt a megtorlási intézkedések között, ám most újra a célkeresztbe került.

A konkrét termékkör és a vámszintek véglegesítéséről június 10-ig egyeztetnek a tagállamokkal és egyéb érintettekkel, a döntéshez nincs szükség egyhangú szavazásra.

Az Európai Bizottság a héten elindítja a tárgyalásokat Washingtonnal, és továbbra is optimista a megállapodás elérését illetően. Ursula von der Leyen, a bizottság elnöke hangsúlyozta:

Továbbra is szilárd elkötelezettséggel állunk a tárgyalásos megoldások mellett az Egyesült Államokkal folytatott kapcsolatainkban.

Hozzátette, hogy "jó megállapodásokat lehet kötni, amelyek mindkét fél - az európai és amerikai fogyasztók és vállalatok - javát szolgálják". Ugyanakkor megerősítette, hogy az EU "minden eshetőségre felkészül", és az elindított konzultációk ehhez szolgáltatnak alapot.

A Bloomberg által hozzáférhetővé tett információk alapján a megcélzott amerikai termékek részletes elemzése az alábbiak szerint alakul:

Bár a vámszinteket még nem határozták meg, azok csak a konzultációs időszak után és a tárgyalások függvényében kerülnek nyilvánosságra. Brüsszel ezen kívül további 4,4 milliárd euró értékben vizsgálja egyes uniós kivitelek - például acélhulladék és vegyipari termékek - amerikai korlátozásának lehetőségét is.

Az Európai Unió a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO) bejelentette, hogy panaszt kíván benyújtani az Egyesült Államok által bevezetett, "viszonosságinak" titulált vámintézkedések ellen. Ezek az intézkedések magukban foglalják a járművekre és azok alkatrészeire kivetett 25%-os vámot, valamint egy ideiglenes 10%-os általános vámot is. Brüsszel véleménye szerint ezek a lépések egyértelműen ellentétesek az alapvető WTO-szabályokkal.

A megtorló intézkedések sorát gazdagítaná az eddig bevezetett 21 milliárd euró összértékű EU-s válaszvámok, amelyek a Trump-adminisztráció acél- és alumíniumvámjaira reagálva jöttek létre.

Bár az Európai Unió 90 napos haladékot biztosított az újabb kiterjesztésekhez, a megállapodás lehetősége továbbra is minimális.

Ahogy már több alkalommal is említettük, 2024 folyamán az Európai Unió 531,6 milliárd euró értékben exportált termékeket az Egyesült Államokba, míg az import összege 333,4 milliárd euróra rúgott. Ez azt jelenti, hogy az EU számára 198,2 milliárd eurós kereskedelmi többlet keletkezett az áruk kereskedelme terén. Ha a szolgáltatásokkal is számolunk, az amerikai oldalnak kedvezőbb a mérleg, így...

A kereskedelmi mérleg mindössze 48 milliárd eurós többletet mutatott az EU javára, ami az összes forgalom csupán 3%-át teszi ki.

A Bizottság aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy Trump globális vámháborúja, különösen Kínával folytatott feszültségei, olyan termékeket irányíthatnak az EU piacára, amelyek más országokban nehézségekbe ütköznek. Ennek következtében Brüsszel bejelentette, hogy szoros figyelemmel kíséri az esetleges importeltérítéseket, különösen a Kínából származó áruk esetében.

A lehetséges intézkedések komoly hatással lehetnek bizonyos amerikai cégekre. Különösen a Boeing tűnik érzékenynek az európai vámokkal szemben: a vállalat 2025 hátralévő időszakára körülbelül 58 repülőgépet rendelt az EU-államoktól, emellett 50 gépet kínai légitársaságok is megrendeltek. Azonban ezek a cégek már most is visszautasítják az új megrendeléseket a pekingi és washingtoni közötti kereskedelmi feszültségek miatt.

Néhány szakértő véleménye szerint a vámok drámai hatással lehetnek a Boeing értékesítési stratégiáira. A vállalat vezetősége már most is aktívan azon dolgozik, hogy új piacokat találjon a repülőgépei számára.

Related posts