Hagyd abba végre az online játékok üldözését!

Játszunk egy remek online játékkal, majd egy nap arra ébredünk, hogy már nem tudunk játszani vele, ugyanis a kiadója már nem támogatja többé. Sajnos nem egyedi esetről van szó, ezért is indított el egy mozgalmat még tavaly tavasszal egy youtuber "Stop Killing Games" (állj le a játékok gyilkolásával) néven. Ross Scott arra akarta felhívni a figyelmet, hogy a fejlesztők és a kiadók szándékosan úgy tervezik a játékaikat, hogy a támogatás megszűnése után azok játszhatatlanná váljanak.
Scott nemrégiben összeállított egy figyelemre méltó listát, amely a "halott játékok" kategóriájába tartozik. Ezen a gyűjteményen szerepelnek azok a játékok, amelyek már offline állapotban érhetők el, valamint azok, amelyek online funkcióik elvesztésével néznek szembe. Emellett a lista tartalmazza azokat a címeket is, amelyeket lelkes rajongók és proaktív fejlesztők javítanak és őriznek meg a feledés homályától. Bár valószínű, hogy a lista nem teljeskörű, mégis alapos betekintést nyújt a játékok világának e szomorú, de érdekes szegmensébe.
A Stop Killing Games weboldal kiemeli, hogy a videojátékok tervezése során egyre gyakoribbá válik, hogy azok a hivatalos támogatás megszűnése után teljesen játszhatatlanná váljanak, különösen a többjátékos online játékok (MMO-k) esetében. Ez a tervezett elavulás nemcsak a játékosok élményét rontja, hanem a digitális kultúra megőrzését is veszélyezteti, és sok országban jogi szempontból is vitatható. Az SKG jelenleg azon dolgozik, hogy elegendő aláírást gyűjtsön az európai állampolgároktól, hogy nyomást gyakorolhasson az Európai Unióra, célul tűzve ki az online elavulás ellen irányuló jogszabályok elfogadását.
Scott úgy gondolja, hogy ha sikerül felelősségre vonniuk a kiadókat a játékok haláláért, akkor az nagy eséllyel el fog indítani egy hullámot az iparágban a gyakorlat megszűnését eredményezve. Ha már csak egy országban is kötelesek a kiadók játszható állapotban hagyni a játékokat, akkor egyszerűbb lesz ugyanazokat a javításokat világszerte kiadni, mint hogy minden egyes ország jogszabályaihoz igazodjanak. Ha például Franciaországban sikerül kiharcolni, hogy a már eladott játékokat ne lehessen játszhatatlanná tenni, akkor a kiadók nagy eséllyel az összes országban azt a verziót fogják értékesíteni - olvasható a SKG weboldalán.
A felvetésre, miszerint nem túlzott elvárás a kiadóktól, hogy folyamatosan támogassák a játékokat, Scott válasza az volt, hogy nem erről van szó. Azt szeretnék, ha a fejlesztők úgy alakítanák ki a játékaikat, hogy azok a vásárlók számára a támogatás megszűnése után is használhatóak maradjanak, bár nem minden funkcióval. Az oldalon említették azt is, hogy bár sok játék ingyenesen kipróbálható, gyakran mikrotranzakciókon keresztül finanszírozzák őket, amelyeket a felhasználók kénytelenek kifizetni. Amikor egy kiadó leállítja egy ilyen játék támogatását anélkül, hogy a játékosokat kárpótolná, akkor valójában megfosztja őket az általuk befektetett pénztől, ami a játék funkcióit illeti. Ezért fontos, hogy a játékok valamilyen szinten továbbra is játszhatók legyenek a támogatás megszűnése után. Az újonnan javasolt szabályozások viszont nem vonatkoznának azokra a játékokra, amelyek valóban ingyenesek.
A SKG mozgalom valójában egy új irányvonal egy sokkal átfogóbb harcban, amelynek lényege a videojátékok örökségének megóvása a jövő nemzedékei számára.