Fedezd fel a jövő varázsát a lebegő vonatok világában! Tudod, hogyan működnek ezek a lenyűgöző technológiai csodák?

Fotó: Getty Images / Carl Court - A japán Sinkanszen nagysebességű vasúthálózata mágnesvonatokkal üzemel, amelyeket a Tokiói pályaudvaron örökítettek meg 2016-ban.

A közlekedés csúcsát jelentik a maglev vonatok nem csak megjelenésükkel és sebességükkel, de a maguk különleges technológiájával is.

A vonatok, amelyek szinte hangtalanul szelik át a tájat, a mágnesesség varázserejével lebegnek a sínek felett. Működésük titka az elektromágneses elvekben gyökerezik, lehetővé téve számukra, hogy szédületes sebességgel vágjanak neki az útnak.

A Japánban már régóta népszerű közlekedési forma, a mágneses lebegő vonat, különleges technológiájának köszönhetően forradalmasítja a vasúti közlekedést. A rendszer erős mágnesek alkalmazásával működik, melyek kölcsönhatásba lépnek egymással, így létrehozva a lebegést. Ennek az innovációnak az eredményeként a vonat nem érintkezik a sínekkel, ami drasztikusan csökkenti a hagyományos vonatok által tapasztalt súrlódást – részletezte a Dívány a témával foglalkozó írásában.

A mágnesek azonban nemcsak azért felelősek, hogy biztosítsák ezt a lebegtetést, hanem még a vonat mozgásáról is gondoskodnak: a mágneses mezők változtatásával a vonatot előre vagy hátra "küldik", valamint középen tartják a vasúti kocsikat.

Ezért teljesen feleslegessé válik bármilyen klasszikus motor vagy üzemanyag használata.

A Közép-Japán Vasúttársaság és a Vasúti Műszaki Kutatóintézet által az 1970-es évek óta kifejlesztett szupravezető mágneses vonatok egy különleges sínrendszeren közlekednek, amely két, egymással keresztben összekapcsolt fémtekercset tartalmaz. Ezek a tekercsek "nyolcas" formában tekercselve működnek, és elektromágneseket hoznak létre. A vonat magában szupravezető elektromágnesekkel van felszerelve, amelyek megálláskor gumikerekeken állnak. Amikor a vonat elindul, a kocsik ezeken a kerekeken haladnak előre, míg a mágnesek a jármű alatt kölcsönhatásba lépnek a vezetőpálya mágneseivel, lehetővé téve a lebegést és a sima, gyors haladást.

Amint a vonat sebessége elérte a 150 kilométer/órát, a mágneses erő olyan mértékben felerősödik, hogy a jármű 10 centiméterrel a föld fölé emelkedik. Ezzel a súrlódás teljesen megszűnik, lehetővé téve a vonat számára, hogy egyre gyorsabban haladjon.

Ez az úgynevezett EMS tecnológia, amely a vonat alján elhelyezett mágnesek segítségével biztosítja a stabil lebegést, vagyis vonzza a síneket.

Viszont van egy alternatív megközelítés is: az EDS, amely során az elektrodinamikus lebegtetést taszító mágnesek segítségével valósítják meg.

A Kínában és Dél-Koreában már működő mágneses vonatok lenyűgöző teljesítménnyel bírnak, hiszen csúcssebességük elérheti a 431-501 kilométer/órát. Az utazások során azonban átlagosan 109 kilométer/órás sebességgel haladnak, amely így is figyelemre méltó gyorsaságot jelent.

A rekordot 2015 áprilisában állították fel, amikor egy bátor kísérletező maglev (lebegő vonat) sebességmérője hihetetlen 603 kilométer/órás sebességet regisztrált. Ez a lenyűgöző teljesítmény új mércét állított fel a közlekedési technológiák világában.

A gyorsaság és a környezetvédelem jegyében a japán vonatok nem csupán a közlekedés innovatív megoldásai, hanem a világ egyik legbiztonságosabb módját is képviselik az utazásnak. Megdöbbentő, hogy a hat évtizedes működésük alatt még egyetlen halálos baleset sem történt, ami bizonyítja a technológiai fejlesztések és a szigorú biztonsági intézkedések hatékonyságát.

Related posts