Felfedték Európa legrosszabb repülőterét - itt a legújabb rangsor a legjobb és legrosszabb légi kikötőkről - Startlap Utazás.

Az utasjogok védelmére specializálódott AirHelp nevű szervezet idén is nyilvánosságra hozta globális reptér-rangsorát. Ez a rangsor a repülőterek teljesítményét a pontosság, az utasok elégedettsége és a szolgáltatások minősége szempontjából mérlegeli.

A nyári hónapokban Európa számos pontján több millió ember vág bele a kalandba, ezért érdemes előre tájékozódnunk arról, hol várhat minket a legzökkenőmentesebb utazás, és hol kell felkészülnünk a hosszú várakozásokra vagy esetleges késésekre.

A listán kizárólag azok a repülőterek szerepelnek, ahol a nemzetközi forgalom jelentős mértékben megfigyelhető, és a megvizsgált időszak 2024. június 1-től 2025. május 31-ig terjed. Érdekes módon a skandináv repterek teljesítménye kiemelkedően jónak bizonyult, míg Franciaország és az Egyesült Királyság ismét hátrányos helyzetbe került – tájékoztat az Euronews.

Miközben a nagyobb légikikötők, mint a párizsi Charles de Gaulle vagy a londoni Gatwick, nem tudtak kiemelkedő eredményekkel szolgálni, számos kisebb európai repülőtér váratlanul sikeresen teljesített. Különösen a megbízhatóság és az utasokkal való törődés terén mutattak figyelemre méltó teljesítményt.

A lista élére a dél-afrikai Fokváros nemzetközi reptere került, amely 8,6-os pontszámot kapott a pontosságra, és 8,7-et az utasvélemények alapján - ezzel megelőzve a világ 250 legforgalmasabb repülőterét, 68 különböző országból. Európán belül a norvégiai Bergen Flesland végzett az élen, világszinten a 9. helyet szerezte meg, és a kontinensen a legpontosabb reptérnek bizonyult.

Kiemelkedő eredményeket mutatott fel a spanyol Bilbao reptere, amely a rangsor 16. helyén végzett. Ezen kívül a norvég Bodø repülőtere a 23. helyet foglalta el, míg az oszlói Gardermoen a 28. pozíciót tudhatja magáénak. Az izlandi Reykjavik Keflavík repülőtér pedig a 30. helyezést érte el.

Bár a Luxemburgi repülőtér összesített rangsorban csupán a 130. pozíciót foglalja el, 9,0-s utasértékelési pontszámával kiemelkedően teljesít az európai repterek között, messze megelőzve vetélytársait ezen a téren.

Az amszterdami Schiphol a gasztronómia és az italválaszték kategóriájában remekelt: 8,3-as értékeléssel a legjobbnak bizonyult Európában (összesített helyezés: 111.).

Franciaország teljesítménye ismét alulmaradt: a legjobb eredményt elérő Toulouse-Blagnac repülőtér csak a 101. helyre került a világrangsorban. Ennek ellenére helyi viszonylatban második éve a legjobbnak számít, elsősorban pontosság és utaselégedettség terén, bár az éttermek és üzletek kínálata nem szerepelt annyira jól.

A párizsi Charles de Gaulle repülőtér a lista 181. pozíciójában zárta az értékelést, és több szempontból is gyenge teljesítményt mutatott, különösen a rendszeres késések és az alacsony utasértékelések miatt. A londoni Gatwick még rosszabbul szerepelt, a 235. helyen végzett, és szinte minden kategóriában gyenge pontszámokat kapott.

Európa legrosszabb repülőtere a görög Rodosz Diagoras néven ismert helyszín lett. Az intézmény mindössze 6,05-ös összpontszámmal és 5,8-as pontossági értékeléssel a 249. helyet foglalja el a rangsorban.

épp a világ legrosszabb reptere, a tunéziai Tunis Carthage előtt.

Az AirHelp értékelési rendszere szerint a pontosság 60%-ban befolyásolja a végső eredményt. Ez magában foglalja azt is, hogy a járatok mennyire tartják be a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, legfeljebb 15 perces eltéréssel. Például a rodoszi repülőtér 5,8-as értéke azt jelzi, hogy a járatok csupán 58%-a tudta tartani az időben való indulást.

A fennmaradó 40%-ot az utasvélemények osztják meg, amelyek a személyzet hozzáállására, a tisztaságra, az általános élményre, valamint a szolgáltatásokra - például éttermekre és üzletekre - vonatkoznak.

Az adatokat több forrásból gyűjtötték be, köztük állami statisztikai hivatalok, repülőterek, járatkövető szolgáltatók és történeti adatbázisok felhasználásával. Az utasvéleményeket több, mint 58 ország több, mint 13 500 egyedi értékeléséből vonták le.

Bár a késések és járattörlések gyakran nem csupán a repülőterek hibája, a legjobban működő repterek általában azok, amelyek hatékony működést ötvöznek figyelmes utaskezeléssel és világos tájékoztatással. Az AirHelp statisztikái szerint, ha az utasok a lehető legkevesebb stresszel szeretnék megélni nyári utazásaikat, érdemesebb kisebb reptereket választaniuk – itt sokkal nagyobb az esély arra, hogy zökkenőmentes legyen az indulás, mint Európa legnagyobb légiközlekedési csomópontjaiban.

Related posts