A Kolozs megyei magyar gyermekek létszáma nem haladja meg a tízezret.

A Kolozs megyei magyar tannyelvű óvodák és iskolák gyermeklétszáma a 2025-2026-os tanévre várhatóan nem éri el a tízezret, hiszen a legfrissebb adatok szerint mindössze 9992 gyermek tanul magyar tagozaton. Ez jelentős csökkenést jelent a korábbi tanévekhez képest, amikor a 2023-2024-es tanévben még 10 189, míg a 2024-2025-ös tanévben 10 055 diák volt beiratkozva. Az RMDSZ közreműködésének köszönhetően a háromszázas létszámú magyar tannyelvű iskolák meg tudták őrizni önálló jogi státuszukat. Bár Kolozs megyében elegendő bölcsődei hely áll rendelkezésre a magyar gyermekek számára, a helyek eloszlása nem egyenletes. Az óvodai csoportok és az elemi tagozatok esetében azonban sajnos előfordulhat, hogy bizonyos csoportok vagy osztályok a 2026-2027-es tanévtől kezdődően megszűnési veszéllyel néznek szembe. A vidéken élő gyermekek számára több kedvezmény is elérhető, például a kormány által biztosított meleg ebéd, valamint az RMDSZ-hez kapcsolódó Iskola Alapítvány által szervezett délutáni oktatás, ahogyan azt a Kolozs Megyei Tanfelügyelőség magyar szakembereinek szombati előadásán is hallhattuk.

A Kolozs megyei tanelügyelőség magyar szakemberei, köztük Kerekes Adelhaida főtanfelügyelő-helyettes, Péter Mónika Mária magyar szakos tanfelügyelő és Szabó Gábor, a magyar elemi tagozatért felelős tanfelügyelő, egy átfogó számvetést és tájékoztatót szerveztek a megye magyar iskoláinak igazgatói, igazgatóhelyettesei és tagozatvezetői számára a hét végén. Az esemény során részletes és konkrét adatokat osztottak meg a Kolozs megyei magyar közoktatás helyzetéről, amely segítette a résztvevőket abban, hogy jobban megértsék a jelenlegi kihívásokat és lehetőségeket.

"Az utóbbi években egyre inkább érezhető a közeledés a politikai világ és a pedagógusok között, ami rendkívül pozitív fejlemény. Korábban azonban nem volt ez mindig így, noha a kölcsönös függőség és a közös célkitűzések már régóta jelen voltak. Megértem a pedagógusok politikaiakkal szembeni óvatosságát. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy az RMDSZ munkájának köszönhetően a kisebbségi iskolák megmaradása biztosítva lett, hiszen nem lehetett őket bezárni vagy összevonni a törvény által előírt létszámhatár alatt. Így sikerült megőrizni a magyar csoportokat és osztályokat. Nem engedtük, hogy a számok határozzák meg a jövőnket. Kiharcoltuk, hogy a kisebbségi iskolák háromszáz diákkal is megőrizzék státuszukat, megakadályozva ezzel a megszüntetésüket. Ez az intézkedés több mint nyolcvan magyar tanintézmény számára hozott kedvező változást Erdélyben" - mondta Buzás-Fekete Mária, Kolozs megye alprefektusa a jelenlévőknek.

A tanév kezdetét megelőzően a kolozsvári Brassai-líceum szinte egyesítési tervek áldozatává vált, hiszen az Apáczai-líceummal való összevonást tervezték. Szerencsére a megyei tanfelügyelőség végül meggondolta magát, és elállt ettől a lépéstől.

"A magyar pedagógusok feladata nem csupán a tananyag átadása, hanem az is, hogy a gyermekekben tudatosítsák: miért érdemes magyar identitásukat megőrizni. Fontos, hogy a fiatalok érezzék, milyen értékes dolog magyarnak lenni, és büszkén vállalják ezt az identitást, ne pedig hátrányként éljék meg. Különösen fontos, hogy a közel tízezer Kolozs megyei magyar gyermeket, akiket oktatnak, kincsként őrizzék, hiszen ők képviselik a jövőnket" - hangsúlyozta Zsigmond Előd, Kolozsvár magyar konzulja.

A nemrégiben bevezetett magyar pedagógusigazolvány kapcsán elmondható, hogy ez a juttatás kiterjed az óvodák, az alapfokú és a középfokú oktatási intézményekben dolgozó pedagógusokra, valamint a kisegítő személyzet tagjaira is. A kártya birtokosai számos előnyhöz juthatnak Magyarország kulturális intézményeiben, emellett kedvezményes vásárlási lehetőségekre is számíthatnak. A pedagógusigazolványt október 31-től lehet majd igényelni.

Szász Enikő, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége (RMPSZ) Kolozs megyei szervezetének elnöke közölte: az RMPSZ honlapján már most megtalálható egy tájékoztató a magyar pedagógusigazolvánnyal kapcsolatosan, és október 31-ig készül el az a platform, ahova majd az igényléseket és az iratokat fel kell tölteni.

Rés Éva, az RMDSZ Kolozs megyei tanácsosa kifejtette, hogy fontos, hogy olyan gyermekeket neveljünk, akik nyitottak a világra, képesek helytállni, és akik az itthon maradást választják.

Kerekes Adelhaida, Kolozs megye főtanfelügyelő-helyettese, hangsúlyozta, hogy a megyében összesen 85 önálló jogi személyiséggel rendelkező oktatási intézmény működik, amelyek 101 különböző egységben biztosítanak magyar nyelvű oktatást 806 csoport és osztály keretein belül. A 141/2025-ös törvény értelmében végrehajtott iskolai összevonások csupán a válaszúti szakiskola bonchidai általános iskolával, valamint a magyarlónai általános iskola a szászfenesi Gh. Sincai Általános Iskolával való egyesítését érintették.

A bölcsődék magyar csoportjaiban több szabad hely található, mint ahány gyermek jelentkezett. Ezzel szemben a román gyermekek esetében jelentős helyhiány tapasztalható. Érdekes módon előfordult, hogy az egyik bölcsődében túljelentkezés volt, míg a másik intézményben a meghirdetettnél kevesebb magyar gyermek iratkozott be - nyilatkozta Kerekes Adelhaida főtanfelügyelő-helyettes. Továbbá, megtudtuk, hogy Kolozs megyében összesen 386 magyar kisgyermek látogat 17 bölcsődét, ezek közül 14 állami, míg három magán (egyházi) fenntartású.

A bölcsődék jövőjével kapcsolatban Péter Mónika Mária, a magyar szakos tanfelügyelő, örömhírről számolt be: a János Zsigmond Unitárius Kollégium hamarosan átvállalja az unitárius bölcsőde működtetését. Ennek köszönhetően az intézmény állami státuszt kap, ami azt jelenti, hogy a bölcsődébe járó gyermekek szüleinek a jövőben jelentősen csökkennek a költségeik.

Szabó Gábor, az elemi tagozatért felelős tanfelügyelő, a Kolozs megyei magyar óvodások helyzetéről nyújtott tájékoztatást. Az előrejelzések szerint a 2023-2024-es tanévben 2482, a következő tanévben 2355, míg a 2025-2026-os időszakban 2284 magyar óvodásra számíthatunk. Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar óvodai csoportokban nevelkedő gyermekek közül sokan nem folytatják tanulmányaikat magyar nyelven. Például a jövő tanévben az előkészítő osztályt kezdő 639 gyermek közül akár százan is lehetnek, akiket a szüleik román iskolába íratnak. Szabó Gábor javaslata szerint a tanítónők látogassanak el az óvodákba, hogy tájékoztassák a szülőket a magyar tannyelvű iskolai lehetőségekről, így segítve a gyermekek nyelvi és kulturális identitásának megőrzését.

Sajnos, az utóbbi évek során egyre több kis létszámú óvodai csoport került a megszűnés szélére. Így történt, hogy a 2025-2026-os tanévben a Jegenye faluban működő óvodai csoport megszűnt, és az ott élő négy kisgyermek az Egeres-Gyártelepre folytatta tanulmányait. Az idei tanévben a kis létszámú csoportok közül Detrehemtelepen hat óvodás (köztük négy magyar anyanyelvű), Magyarlétán kilenc, Magyarszováton pedig hat gyermek található, míg Nyárszón nyolcan várják az óvodás éveket. A 2025-2026-os tanév új kihívásokat hozott, hiszen a jegenyei, bogártelki és mákófalvi vegyes óvodai csoportokat az Egeres-Gyártelepi Általános Iskola keretei között működő óvodába helyezték át. Ezzel szemben a déscichegyi és ördöngösfüzesi óvodák létszámhiány miatt sajnos bezártak.

Nem éri el a tízezret Kolozs megyében a magyar tannyelvű óvodai csoportokba és iskolai osztályokba járó gyermekek száma a 2025-2026-os tanévben, mindössze 9992 gyermek tanul magyar tagozaton, szemben a 2023-2024-es (10 189) és a 2024-2025-ös tanévben jegyzett számmal (10 055). A diáklétszám csökken az óvodai oktatás, illetve az elemi tagozat befejezése után. Ennek többnyire az az oka, hogy a vegyes házasságból való gyermekeket a szüleik román osztályba íratják.

A 2023-2024-es tanév során a magyar nyelven tanuló elemi osztályos diákok száma 2850-re tehető, míg a következő tanévben, 2024-2025-ben, ez a szám 2914-re emelkedik. A 2025-2026-os tanévben pedig 2910 kisdiákot várnak. Az osztályok létszáma osztályonként 550-600 fő körül mozog. Érdekes, hogy Magyarlétán csupán öt, Bágyonban hat, Szásznyíresen szintén hat, Búzában pedig 18 tanulóval működik két összevont osztály. Alsó- és Felsőszentmihályon mindössze hét diák tanul, míg Detrehemtelepen hat kisdiákot tartanak számon. A 2024-2025-ös tanévben összesen 35,84 magyar tannyelvű előkészítő osztály működik, amelyből 30 önálló és 5,84 összevont. A következő tanév, 2025-2026, során ez a szám 32,63-ra csökken, 27 önálló és 5,63 összevont osztállyal.

Ahogy a tanév kezdetén már jeleztük, az új tanügyi törvény nem tartalmazza a szakiskola fogalmát. Ennek következtében a jelenlegi intézmények vagy integrálódnak egy-egy líceumba, vagy megszűnnek. Kerekes Adelhaida főtanfelügyelő-helyettes véleménye szerint üdvözlendő lépés volt, hogy a János Zsigmond Unitárius Kollégiumban elindították az óvó- és tanítóképző programot (fél osztály), a Báthory-líceumban pedig a vallásturizmus szakirányt, míg a Brassai-líceumban a bölcsészettudományi osztályt alakították ki.

A magyar oktatási szakemberek által bemutatott prezentációból kiderült, hogy a Kolozs megyei magyar nyolcadikos diákok körében az iskolaelhagyás nem általános jelenség. A 2022-2023-as tanév során a 458 tanulóból csupán hárman, a 2023-2024-es tanévben 508 diák közül mindössze egy, míg a 2024-2025-ös tanévben 513 nyolcadikos közül szintén csak egy diák döntött úgy, hogy nem folytatja tanulmányait.

A nyolcadikosok záróvizsgájának eredményei figyelemre méltóak. A román nyelv tantárgyból a sikerarány folyamatosan emelkedett: 2023-ban 86,20%, 2024-ben 88,44%, míg 2025-ben már 88,81% volt. Matematikából a vizsgázók sikeressége 2024-ben a legalacsonyabb, 81,06% volt, de 2023-ban 88,80%-ra, 2025-ben pedig 88,79%-ra nőtt. A magyar nyelv és irodalom terén pedig kiemelkedő teljesítményről beszélhetünk, hiszen a sikeresen vizsgázók aránya mindig 90% felett alakult: 2023-ban 93,40%, 2024-ben 96,02%, míg 2025-ben 97,61% volt az eredmény.

A nyolcadikosok vizsgáján a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtó tíz iskola az alábbiak szerint alakult: a városi intézmények között a János Zsigmond Unitárius Kollégium, az Apáczai-líceum, a Báthory-líceum, az Aranyosgyéresi A. Iancu-líceum, a Tálentum Református Iskola, a Református Kollégium, a Bánffyhunyadi Vlădeasa Műszaki Líceum, a Kolozsvári S. Toduta Zenei Főgimnázium, a Kolozsvári Waldorf-líceum, valamint az O. Ghibu-líceum emelkedtek ki. Vidéken pedig a legjobb eredményeket a következő iskolák érték el: a Bálványosváraljai, a Györgyfalvi, az Aranyosegerbegyi, a Tordaszentlászlói, a Körösfői, a Búzai, a Várfalvi, a Széki, a Magyarlónai, valamint a Nagykapusi Általános Iskola.

Az érettségin az alábbi líceumok teljesítettek a legjobban: a János Zsigmond Unitárius Kollégium, a Kolozsvári Református Kollégium, a S. Toduta Zenei Főgimnázium, az O. Ghibu-líceum (100%-os sikerarány).

A Kolozs megyében zajló magyar nyelvű oktatást támogató kezdeményezések között kiemelkednek a magyar kormány által indított Szülőföldön magyarul program, valamint a Rákóczi Szövetség nyújtotta támogatás. Ezen kívül az RMDSZ-hez kapcsolódó Iskola Alapítvány által szervezett délutáni oktatás, a román kormány által biztosított meleg étkezés és elektromos kisbusz, továbbá a nyolcadikos diákok pályaorientációját elősegítő program is jelentős szerepet játszik. A programban hat magyar tannyelvű vagy tagozatos iskola vesz részt, köztük a tordaszentlászlói Borbély József Általános Iskola, a körösfői Kós Károly Általános Iskola, a bánffyhunyadi Vlădeasa Műszaki Líceum, a Kolozsvári Református Kollégium, a kolozsvári Kozmutza Flóra Hallássérültek Speciális Iskolája és a kalotaszentkirályi Ady Endre Szakiskola diákjai.

A kormány által támogatott egészséges ebéd program keretében Kolozs megyében 940 magyar gyermek étkezésének biztosítása valósult meg. Ezek a fiatalok az alábbi intézményekben tanulnak: Aranyosegerbegyi Általános Iskola, Gelu Voievod Elméleti Líceum (Gyalu), Vajdakamasrási Általános Iskola, Tamás Gyula Általános Iskola (Méra), Vlădeasa Műszaki Líceum (Bánffyhunyad), Györgyfalvi Általános Iskola, Kolozsi Általános Iskola, Egeres-Gyártelepi Általános Iskola, Bonchidai Általános Iskola, Borbély József Általános Iskola (Tordaszentlászló), Szásznyíresi Általános Iskola, C. Brâncoveanu Általános Iskola (Kisbács) és a válaszúti szakiskola.

Az Iskola Alapítvány által életre hívott délutáni oktatási programban összesen 424 gyerek vesz részt, a következő hét tanintézmény képviseletében: az Ady Endre Szakiskola Kalotaszentkirályon, a G. Cosbuc Általános Iskola Désen, a Tamás Gyula Általános Iskola Mérán, a Vlădeasa Műszaki Líceum Bánffyhunyadon, a Györgyfalvi Általános Iskola, a Gh. Sincai Általános Iskola Szászfenesen, illetve a Jósika-líceum Tordán.

Zárásként a Kolozs Megyei Tanfelügyelőség hangsúlyozta a szórvány iskolaközpontok létrehozásának fontosságát, valamint a fiatal pedagógusok támogatására tett erőfeszítések jelentőségét. E kezdeményezések célja, hogy a jövő generációja átvehesse az intézményvezetői feladatokat és tisztségeket, biztosítva ezzel a folyamatos fejlődést és a fenntartható oktatást.

Related posts