Pénzt veszíthetsz, ha az autódat árnyékos helyen hagyod parkolni.

A jövőben izgalmas lehetőségek várnak ránk a tűző nap alatt parkolva: a Mercedes-Benz egy forradalmi "napelem-festék" kifejlesztésén dolgozik, amely képes lehet több energiát termelni, mint amennyit az autózás során felhasználsz.

Bízunk benne, hogy olvasóink is tisztában vannak azzal, hogy egy elektromos autó környezetbarát mivolta nagymértékben függ attól, milyen módon állítják elő a felhasznált áramot. Nem meglepő tehát, hogy az autógyártók gyakran integrálnak napelemeket járműveikbe, habár ennek a gyakorlati előnyei sokszor elmaradnak a várakozásoktól. Például ahhoz, hogy egy év alatt 12 ezer kilométer megtételéhez szükséges energia mennyiségét elő tudjuk állítani, körülbelül 11 négyzetméter napelemre lenne szükség.

Ezt nem mi állítjuk, hanem a Mercedes-Benz, és mivel ez a 11 négyzetméter nagyjából megfelel egy középkategóriás SUV karosszériafelületének, az autógyártó mérnökei azon kezdtek el gondolkodni, hogyan helyezhetnének el napelemeket egy jármű teljes felületén.

A megoldás nyilvánvaló: olyan innovatív fotovoltaikus festéket kell kifejleszteni, amely lehetővé teszi, hogy minden egyes lemez felülete energiatárolóvá váljon.

A Mercedes-Benz legújabb fejlesztése egy érdekes és innovatív megoldást kínál, bár nem minden szempontból tökéletes. A rendszer nem folyékony, így nem használható hagyományos festékekként a felületek bevonására. Ennek ellenére a hajszálnál húszszor vékonyabb, rugalmasan formálható lemezek segítségével szinte bármilyen panelt beboríthatunk, amelyre aztán festéket vihetünk fel, mintha csak egy alapozó rétegről lenne szó.

Innentől kezdve az autó egésze egyetlen hatalmas áramfejlesztőként működik. Az, hogy pontosan mennyi energiát termel, sok mindentől függ: egyrészt a karosszéria színétől, másrészt a napsütés erejétől, azaz az évszaktól, de leginkább a földrajzi elhelyezkedéstől. A ködös Angliában nagyságrendileg napi 30 kilométerre elegendő energia termelhető meg így, míg Kaliforniában vagy pláne a Közel-Keleten akár három, négyszer ennyi is kihozható egy nap.

Figyelembe véve, hogy egy tipikus városlakó naponta 50-60 kilométert autózik, egyértelmű, hogy egy londoni villanyautós a szükséges energia jelentős részét, akár a felét vagy kétharmadát is képes lenne napfényből előállítani. Los Angelesben pedig a helyzet még kedvezőbb: a helyi autósok akár több energiát is termelhetnének, mint amennyire valójában szükségük van. Az így keletkezett felesleget pedig a piactól és a szerződéses feltételektől függően értékesíthetik az elektromos szolgáltatóknak.

A "szolárfesték" egy rendkívül ígéretes megoldás, hiszen semmiféle káros anyagot nem tartalmaz, és nem használ ritka vagy értékes alapanyagokat. Az újrahasznosíthatósága kiemelkedő, ráadásul az előállítása is jóval egyszerűbb, mint a hagyományos napelemek esetében. Amennyiben sikerül tökéletesíteni azt a technológiát, amely lehetővé teszi, hogy ez a plasztikus energiafejlesztő réteg bármilyen formájú felületre felvihető legyen, elérkezik az idő a sorozatgyártás megkezdésére.

Related posts