Lehetséges, hogy a légi közlekedés Európában súlyos válság elé néz?

Európa légi közlekedése a nyári utazási időszakra máris példátlan zűrzavarral néz szembe, a szakértők figyelmeztetése szerint a repülésbiztonság is veszélybe kerülhet a súlyos munkaerőhiány miatt. Az előrejelzések azt mutatják, hogy Ausztriában, Németországban és Magyarországon, valamint Görögországban és Törökországban is kritikus helyzet várható - számol be róla az economx.hu.

Ahogy közeleg a nyári vakációszezon, Európa-szerte egyre nagyobb izgalommal várják a nemzetközi turizmus fellendülését. Ugyanakkor a Vida nevű osztrák szállítmányozási szakszervezet figyelmeztet arra, hogy komoly zökkenőkre is számíthatunk a légi közlekedés terén. A szervezet állítása szerint a Covid óta folyamatosan növekvő munkaerőhiány "példátlan szinteket" ért el a légiközlekedés iparágában, ami súlyos nehézségeket okozhat a nyári hónapokban.

Az Oe24 által közzétett információk alapján Magyarországon is komoly problémák merülhetnek fel, különösen a nyári hónapokban, júliusban és augusztusban. Ezen kívül az osztrák, német, görög és török repülőterek is hasonló kihívásokkal néznek szembe. Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa, levelében figyelmeztette az európai közlekedési minisztereket a helyzet súlyosságára és a szükséges intézkedések sürgősségére.

A forgalmas nyári napokon Európa egén átlagosan 35 ezer repülőjárat szeli át a felhőket, összekötve a kontinens különböző városait és kultúráit.

- de idén ez a szám akár napi 38 ezerre is emelkedhet.

Tzitzikostas emlékeztetett arra is, hogy már a tavalyi szezonban is késések és járattörlések bénították meg a légiforgalmat a személyzethiány miatt, és hangsúlyozta: "sürgősen átfogó képzési offenzívába kell kezdeni és toborozni a friss munkaerőt". Az osztrák Vida szakszervezet hasonlóképp figyelmeztetett: a munkaerőhiány különösen veszélyes lehet a Bécs-Schwechati repülőtéren, amelyet a magyar utasok is gyakran használnak. Daniel Liebhart, a szakszervezet légiforgalmi osztályának vezetője szerint "a történelmi mértékű kapacitásszűkület veszélyezteti a repülésbiztonságot".

Liebhart hozzátette: a társaságok már most a személyzeti kapacitásuk határán működnek, miközben a bécsi repülőtér utasforgalma tavaly először haladta meg a világjárvány előtti rekordot, 31,72 millió fővel. Az osztrák átrepülések száma is emelkedett, miközben a szükséges létszámbővítés nem halad kellő ütemben. A Vida szerint a biztonságot veszélyezteti az is, hogy az üzemeltetők nem fizetik meg megfelelően a dolgozókat, noha a jegyárakban ez a költség már megjelenik - ezért "a csúcsidőszakban jelentős kockázatok fenyegetnek".

A szakszervezet éles kritikát fogalmazott meg az Európai Bizottság megszorító és deregulációs intézkedéseivel kapcsolatban, amelyek véleményük szerint komoly akadályokat gördítenek a fenntartható személyzeti politika elé. A Vida arra figyelmeztet, hogy az EU-nak olyan jogi keretet kellene kialakítania, amely elősegíti a léginavigációs szolgáltatók humánerőforrás-fejlesztésére irányuló befektetéseket. A légiközlekedés zavartalan működése és biztonsága érdekében elengedhetetlen, hogy sürgősen lépéseket tegyenek.

Related posts