Sok magyar ember téves információk alapján él, amikor vásárlásokról van szó: azt gondolják, hogy kedvező áron szerzik be termékeiket, pedig valójában sokkal előnyösebb lenne, ha tudatosabban közelítenének a költéseikhez – Pénzcentrum.

Hegedűs Kristóf: Pontosan a legnagyobb kibocsátók passzivitása miatt van szükség a közösségi kezdeményezésekre. Ha felülről nem érkeznek megfelelő hatékonyságú intézkedések, még nagyobb szükség van azokra a helyi, közösségeken alapuló hálózatokra, amik az egyéneket és a fenntartható vállalkozásokat segítik. A Beeco pedig pontosan ezt teszi, hidat épít az egyének és a zöld megoldások között. A jelenlegi helyzetben minden gramm ki nem bocsátott CO2 és minden liter el nem öntözött víz számít, és ebben hatalmas szerepe van az egyénekre építő közösségeknek. A felhasználók szorongásának csökkenése pedig csupán mellékterméke annak a változásnak, amikor az ember elkezd fenntarthatóbban élni és megtapasztalja, milyen kilépni a fogyasztási kényszer mókuskerekéből.

Három kiemelkedő problémát azonosítottunk, amelyekre a Beeco létrehozásával kívántunk választ adni. Az első ezek közül az információs túlterheltség, amelyben sokan elveszettnek érezhetik magukat. A folyamatosan áramló, egymásnak ellentmondó adatok hatására sokan megbénulnak, és nem tudják, milyen lépéseket kellene tenniük. Amikor pedig cselekedni próbálnak, gyakran képtelenek rátalálni a számukra igazán értékes és hasznos információkra. A Beeco egyik alapvető küldetése, hogy útmutatást nyújtson az embereknek, segítve őket az eligibilitásban mind a digitális, mind a valós környezetben.

A következő problémát a fiatalok klímaszorongásának növekvő érzése hívja életre. Az Unicef legfrissebb kutatásai alapján Magyarországon a fiatalok 90%-a küzd ezzel a nehézséggel. Edukációs kampányainkkal, személyes rendezvényeinkkel és applikációnk praktikus, mindennapi tippeivel próbálunk segítséget nyújtani. Meggyőződésünk, hogy a cselekvés a leghatékonyabb út a megoldás kereséséhez, és sokkal könnyebb, ha ezt közösségben tesszük.

A harmadik kihívás, amellyel a fenntartható vállalkozások szembesülnek, az a láthatóság hiánya a mindennapi emberek számára. Sokan nem tudják, hol találhatók a fenntarthatóbb lehetőségek, mint például a szelektív hulladékgyűjtő szigetek, csomagolásmentes üzletek vagy közösségi események. Ez pedig megnehezíti, hogy a mindennapi életünk során környezettudatos döntéseket hozzunk. Ebben nyújt segítséget a beeco mobilalkalmazás, amely térképen mutatja be az ország területén elérhető fenntartható helyszíneket.

Sokan tévesen hiszik, hogy a fenntartható életmód csak a gazdagok privilégiuma. A közösségi médiában gyakran találkozunk olyan tartalmakkal, amelyek a fenntarthatóságot egyfajta elit, drága életformaként ábrázolják. Az igazság azonban az, hogy a fenntarthatóság nemcsak környezetbarát, hanem sok esetben gazdaságosabb megoldásokat is kínál, mint a hagyományos fogyasztási szokások.

A tisztítószerek, a csomagolásmentes élelmiszerek és a használt ruhák általában sokkal kedvezőbb áron érhetők el, mint a hagyományos, nem fenntartható alternatívák. Ezen felül a fenntarthatóság egyik alappillére a fogyasztás mérséklése, a tárgyaink maximális kihasználása, javítása és újrahasznosítása, amely hosszú távon jelentős megtakarítást eredményezhet. A Beeco célja, hogy lebontja a fenntartható életmóddal kapcsolatos tévhiteket, és bemutassa a mindennapi vásárlóknak, hogy a zöld életmód nem csupán a természet és az egészség védelmét szolgálja, hanem valóban gazdaságosabb is.

A térképünkön megjelenő helyszíneket három fő kategóriába sorolhatjuk. Az első csoport a zöld "köz"szolgáltatások, amelyek funkcionalitásuk révén fenntarthatók, mint például ivókutak, töltőállomások és szelektív hulladékgyűjtő szigetek. Ezek az információk nyilvános adatbázisokból származnak, így garantálva a megbízhatóságukat. A második kategóriába tartoznak azok a vállalkozások, amelyek működésük és termékeik révén fenntartható megoldásokat kínálnak, mint például a csomagolásmentes boltok, használtruha üzletek és különféle szervizek. Itt fontos számunkra, hogy alaposan ellenőrizzük, hogy ezek a vállalkozások ténylegesen az általuk hirdetett termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtják, és aktívan együttműködünk a közösségünkkel a helyszínek hitelesítésében. A harmadik csoport kicsit összetettebb, hiszen ezek azok a vállalkozások, amelyek bár nem minősülnek fenntarthatónak a működésük vagy termékeik miatt, mégis jelentős erőfeszítéseket tesznek azért, hogy a gyártás, szállítás és értékesítés során minimalizálják a környezeti hatásokat.

Jelenlegi térképünkön elsősorban az első két kategória dominál, míg a harmadik kategória esetében éppen egy szigorú fenntarthatósági skála kidolgozásán fáradozunk. Ennek a skálának az a fő célja, hogy felhasználóink számára átlátható módon bemutassa, hogy a különböző zöld megoldások milyen mértékben fenntarthatóak.

A Beeco jelenleg saját bevételeire és közösségi finanszírozásra támaszkodik a működéséhez. Jelenleg a Brancs platformon fut egy kampányunk, amely lehetőséget ad az embereknek, hogy támogassák a Beeco app új funkcióinak fejlesztését. Ezek között szerepel egy eseménynaptár, ökolábnyom-számláló és edukatív kvízek is, amelyek célja, hogy még hasznosabbá és élvezetesebbé tegyük az alkalmazást.

Magyarországon komoly kihívást jelent a kockázati tőke bevonása olyan társadalmi és környezeti céllal működő startupok számára, amelyeket impact startupoknak nevezünk. Különösen nehéz helyzetben vannak azok a vállalkozások, amelyek nem használják ki a divatos kulcsszavakat, mint például a mesterséges intelligencia, deep tech vagy szén-dioxid megkötés, mivel ezek gyakran vonzóbbá teszik a projekteket a potenciális befektetők számára.

zerencsére vannak befektetők itthon is, akik elkötelezettek a valóban innovatív, tényleges pozitív hatással rendelkező startupok iránt, úgyhogy reméljük, velük fogunk együttműködni első körben.

Nem, nagy hangsúlyt fektetünk rá, hogy a partnereink és a marketingünk is valódi fenntarthatóságot képviseljen. Olyan nagyon ritkán fordult elő, hogy egy cég csak a saját márkája zöldrefestésére akart volna használni minket, és ezeket könnyen ki tudtuk szűrni. Különösen azért, mert a partnereink valóban elhivatottak a fenntarthatóság mellett, tájékozottak, lelkesek és innovatívak. Mellettük nagyon hamar kitűnik, ha valaki nem szívvel-lélekkel csinálja ezt.

Sokszor kihívást jelent, hogyan is beszéljünk a fenntartható megoldásokról. A téma rendkívül összetett, hiszen a környezeti, gazdasági és társadalmi aspektusok mind-mind különböző megoldásokat igényelnek, és egyik sem tekinthető minden helyzetben alkalmazható, univerzális megoldásnak. Ebben a kontextusban nem egyszerű feladat motiválni az embereket arra, hogy beépítsenek a mindennapjaikba fenntarthatóbb szokásokat, miközben világosan kommunikálni kell, hogy ezek a változtatások önmagukban nem elegendőek a problémák megoldásához.

Úgy gondoljuk, hogy a fenntarhatóbb életmód egyik kulcsa a helyi vállalkozások együttműködése, rövidebb értékesítési láncok és magas színvonalú edukáció. Az EU-s szintű szabályozás csak lassan lép életbe, és így a vállalatokhoz a fogyasztói igény megteremtésével vagy inkább megmutatásával van út. De sokan még mindig félnek, hogy a fenntarthatóbb termékek forgalmazása, a csomagolóanyagok mellőzése, vagy a rövidebb ellátási láncok hátrányosak lennének számukra. Mi viszont úgy látjuk, egyre fontosabb a fogyasztóknak, hogy valóban fenntartható termékeket és szolgáltatásokat vásároljanak.

Céljaink között szerepel, hogy 5 év múlva már több európai országban is elérhetőek legyenek edukatív és közösségi funkcióink. Arra törekszünk, hogy összetartó és inspiráló közösségeket alakítsunk ki, ahol az emberek kölcsönösen segítik és támogatják egymást. Meggyőződésünk, hogy a beeco platformja valódi értéket nyújt a felhasználók számára, és hatással van az emberek attitűdjére, valamint hosszú távon hozzájárul a környezeti problémák és társadalmi folyamatok kezeléséhez is.

A fenntarthatóbb életmód az embereket is boldogabbá és egészségesebbé teszi, csak segítségre és megbízható információkra van szükség - ezért jött létre a beeco.

Related posts