Több százmillió forintos forgalom mellett meglepően alacsony profit – miért tapasztalható a nyereség csökkenése a szlovák nagykereskedelmi szektorban?

A Milk Agro tejüzem és más jelentős piaci szereplők is csökkenő nyereséggel zárták a 2024-es évet.
A szlovákiai tejtermékek világában a Sabi márka kiemelkedő szereplő, amely az eperjesi (Prešov) központú Milk Agro vállalat mögött áll. Ez a cég nem csupán saját, kiváló minőségű tejtermékeit állítja elő, hanem egy kiterjedt bolthálózattal is büszkélkedhet. Az azonos nevű élelmiszerüzlet-lánc jelenleg 197 boltban kínálja termékeit az ország különböző pontjain. Továbbá, a Milk Agro nagykereskedelmi tevékenységet is folytat Cash & Carry formában, így széleskörű elérhetőséggel szolgálja ki partnereit.
A FinStat portál legfrissebb adatai alapján a Milk Agro 2024-ben 115 millió eurós árbevételt könyvelhetett el, ami az előző évhez viszonyítva jelentős növekedést mutat. Ugyanakkor a vállalat nyeresége drámaian visszaesett, 98%-kal csökkent: míg 2023-ban még 758 ezer eurót termelt, tavaly már csupán 17 ezer euró körüli profitot realizált. A Hospodárske noviny által feltett kérdésekre a cég nem adott választ, de a szakértők rámutatnak: az alacsonyabb nyereség nem feltétlenül jelzi a rossz gazdálkodást, hiszen gyakran a beruházások és fejlesztések idézhetnek elő átmeneti profitcsökkenést.
A szektor legnagyobb szereplője, a Metro Cash & Carry is hasonló helyzetbe került. A cég 2024-ben 550 millió eurós árbevételt könyvelhetett el, ami háromszázalékos növekedés az előző évhez képest. Ennek ellenére a Metro már második éve veszteséges, tavaly 1,68 millió euró, 2023-ban pedig 1,86 millió euró volt a mínusz. A vállalat szerint a veszteség fő oka a megnövekedett értékcsökkenési leírás, ami 2,3 millió euróval nőtt. Ez a korábbi évek intenzív beruházásainak - például hűtés, fagyasztás és világítástechnológiai modernizáció - következménye.
A kassai Labaš társaság, amely 1992-ben garázscégként kezdte meg pályafutását, mára Szlovákia egyik legnagyobb élelmiszer-nagykereskedelmi szereplőjévé nőtte ki magát. 2024-ben elért 432 millió eurós forgalma stabil növekedést mutat. A cég nyeresége csupán 1%-kal csökkent, így a záró profithoz 10,8 millió euró társul, ami továbbra is biztató eredménynek számít. A Labaš nemcsak nagykereskedelmi tevékenységet folytat, hanem kiskereskedelmi láncot is üzemeltet: a Fresh márka alatt több mint 650 bolt található, melyek a vásárlók széleskörű igényeit szolgálják ki.
A szlovák nagykereskedelmi szektor egészét tekintve a szakértők óvatos optimizmussal tekintenek a jövőbe. Tomáš Boháček, a 365.bank elemzője a Hospodárske novinynek elmondta, bár a fogyasztói bizalom gyengül, a viszonylag alacsony munkanélküliség még mindig biztosít valamiféle stabilitást. Matej Bajzík, az XTB pénzügyi elemzője hozzátette: a piaci kilátások pozitívak maradnak 2025 végéig, főként az élelmiszer-, technológiai- és gyógyszeripari szegmensekben. Ugyanakkor figyelmeztet arra is, hogy a cégeknek fel kell készülniük a transzakciós adók és az áfa esetleges változásainak hatásaira, amelyek a teljes árképzési láncot befolyásolhatják.
A 2024-es év rávilágított arra, hogy a forgalom növekedése nem garantálja a profit növekedését, különösen egy olyan beruházás-igényes időszakban, mint amilyenben a szlovák élelmiszer-nagykereskedelem jelenleg van. A Milk Agro, a Metro és a Labaš esetei jól példázzák, hogy bár a cégek eltérő mértékben, de képesek alkalmazkodni a gazdasági kihívásokhoz. A jövőben a technológiai innovációk és a piaci alkalmazkodóképesség kulcsszerepet játszhatnak a versenyképességük és a fenntartható növekedésük biztosításában.