Ez már a várva várt fordulat? A Masterplastnál olyan számokat mutat a grafikon, amelyeket három éve nem láttunk!
 
Több mint két nehéz év után végre pozitív változások kezdtek kibontakozni a Masterplastnál. A legfrissebb gyorsjelentés szerint a július-szeptember időszakában a negyedéves bevétel és az EBITDA jelentős növekedést mutatott, amely szinte a 2022 harmadik negyedévében elért szintekhez képest is kiemelkedő. A működési mutatók kedvező tendenciát jeleznek, hiszen a HEM-ek értékesítése új impulzusokat hozott, és a közép-kelet-európai építőipar is kezd magához térni. Ugyanakkor a pénzügyi eredmények tekintetében még mindig jelentős veszteséget mutatott a vállalat, így az adózott eredmény vonatkozásában a cég továbbra is negatív mérleggel zárta ezt az időszakot.
A szeptember az év legerősebb kereskedelmi hónapját hozta, a közép-kelet-európai építőipar élénkülése, a hazai lakossági kereslet növekedése, az EKR-HEM program felfutása és a HEM-ek értékesítése alapozta meg a növekedést a harmadik negyedévben.
A nyári hónapok során a piaci aktivitás mérsékelt ütemet mutatott, azonban szeptemberben jelentős változás történt az építőipari kereslet terén. A közép-kelet-európai országokban a piaci környezet kedvezőbben alakult, mint az előző év azonos időszakában. Míg Nyugat-Európában a beruházások továbbra is lassú növekedést mutattak, bizonyos szegmensekben, például az üvegszövet és tetőfólia termékek piacán, a Masterplast sikeresen növelte piaci részesedését a versenytársakkal szemben – tájékoztatta a közvéleményt a vállalat.
A magyar ingatlanpiacot egyre inkább felfokozza az állami támogatású programok, mint például az Otthon Start és a Lakhatási Tőkeprogram, melyek keresletélénkítő hatása egyre szélesebb körben érezhető. A családi házépítések iránti megnövekedett kereslet, valamint az ingatlanpiaci dinamika kedvezően befolyásolja az építőanyag-kereskedelem forgalmát is. Az őszi hónapok során a lakossági kereslet fellendüléséhez jelentős mértékben hozzájárult a Hungarocell Felújítási Program, amely keretében a vállalat ingyenesen biztosítja a teljes homlokzati hőszigetelő rendszert a lakossági ügyfelek számára. A felújítás révén elért hitelesített energiamegtakarítások (HEM) ellenértékéből történik a finanszírozás. Ezen konstrukció remekül kombinálható a padlásfödém-szigetelési programmal, amelynek fő terméke a szerencsi gyárban előállított üveggyapot. A program hosszú távú fenntarthatóságát egy 18 milliárd forint keretösszegű stratégiai megállapodás garantálja a Masterplast és az MVM Next között, amely szeptemberben elindította a HEM-ek értékesítését. A lakossági érdeklődés kiemelkedő, és a rendelésállomány alapján a program hatása az év utolsó negyedévében tovább erősödhet. A megállapodás nem csupán többlet árbevételt hoz, hanem a tervezhetőséget is növeli, továbbá a gyártási kapacitások magasabb kihasználtsága révén javítja az alaptevékenység jövedelmezőségét – hangsúlyozta a vállalat.
A pozitív folyamatoknak köszönhetően rég nem látott bevételnövekedést ért el a Masterplast a harmadik negyedévben, az előző év azonos időszakához képest 24,5 százalékkal emelkedett a bevétel. Az időszakot 44,5 millió eurós bevétellel zárta a cég, ami
2022 harmadik negyedéve óta most először érte el ezt a kiemelkedő szintet.
A termékcsoportok árbevételének alakulását nézve megállapítható, hogy egyik kategóriában sem tapasztalható csökkenés. Kiemelkedően teljesítettek a saját gyártású termékeket magukban foglaló Tetőfóliák és tetőelemek, amelyek árbevétele 19%-kal nőtt. Ezen kívül a hő-, hang- és vízszigetelő anyagok termékcsoportja is figyelemre méltó, hiszen itt 40%-os növekedést könyvelhetünk el. Az ipari alkalmazások termékcsoportja pedig robbanásszerűen, 81%-kal növelte árbevételét, amely nemcsak az alapanyagok és egészségügyi termékek, hanem a HEM értékesítéseit is magában foglalja.
Az országok teljesítményét vizsgálva jelentősen, 67%-kal nőtt a forgalom a magyar piacon, és növekedett az árbevétel a lengyel, export, román, ukrán, horvát és északmakedón piacokon is a bázishoz képest. Számottevően csak az olasz és szlovák piacokon esett vissza az értékesítés.
Látványos volt az eredményesség növekedése is az időszakban,
Az EBITDA 3,4 millió euróra nőtt, ami több mint duplája az előző év hasonló időszakának.
Az EBITDA-marzs 7,7 százalékra javult, ami még nem éri el a 2020-2021-es csúcsidőszakot, viszont három éve nem látott magasságot jelent.
A vállalat gyártási kapacitásainak kihasználtsága jelentősen javult, ami lényegesen hozzájárult az eredmények növekedéséhez. Az elmúlt időszak költségcsökkentő intézkedései együttesen hatékonyabb működést eredményeztek. A szervezeti átalakítások következtében a cég 15 százalékkal csökkentette a létszámát, miközben a bérköltségei is 6 százalékkal alacsonyabb szinten alakultak. Ennek hatására az üzemi eredmény a korábbi veszteségek után pozitív irányba fordult, és a Masterplast 1,5 millió eurós nyereséget ért el.
A forint erősödése a negyedév során kedvezőtlen hatással volt a cégre, mivel a magas exportkitettség következtében jelentős pénzügyi veszteséget könyveltek el. Ezen kívül a szerencsi üveggyapotgyár elindításával kapcsolatos költségek is hozzájárultak a negatív eredményekhez. Ennek következtében az adózott eredmény továbbra is veszteséges maradt, a vállalat összesen 529 millió eurós mínuszt jelentett.
A harmadik negyedév végére a Masterplast pénzeszközállománya 13,3 millió euróra emelkedett, ami biztosítja a társaság működésének finanszírozását, valamint fedezetet nyújt a negyedik negyedévben esedékes kötvénytörlesztéshez is a cég közlése szerint.
A menedzsment a kedvező folyamatok folytatására számít. A pozitív trendek és a megrendelés-állomány alapján a Masterplast várakozásai szerint a 2025-ös év végére a legkiemelkedőbb árbevételt és nyereséget hozó negyedév várható. Ezt a cég legfrissebb közleménye is megerősíti.
A Hungarocell Felújítási Programban a rendelésállomány alapján a program hatása az év utolsó negyedévében tovább erősödhet. A szerencsi üveggyapot gyár tesztidőszaka sikeres volt, amely során a gyártás már több alkalommal elérte a teljes kapacitásszintet és a negyedév végére az üzemszerű működés szakaszába lépett. A társaság célja, hogy 2026 elejére a gyár stabil működés mellett elegendő termékalapot biztosítson az ingyenes lakossági padlásfödém szigetelési program megemelkedett anyagigényéhez. A vállalat moduláris építészeti üzletága előtt is bővülő keresleti piac áll - mondta el a kilátásokkal kapcsolatban a cég.
A harmadik negyedéves eredmények egyértelműen jelzik, hogy a régió építőipara, valamint a Masterplast is újra a dinamikus növekedés útjára lépett. Az elmúlt évek nehézségei után mostanra olyan hatékony működést alakítottunk ki, amelyre biztonsággal építhetünk. A megnövekedett megrendelés-állomány, a gyártás fokozódó versenyképessége, valamint az EKR rendszer keretein belül felfutó programok azt sugallják, hogy az év utolsó negyedévében a legjobb eredmények várnak ránk.
- tette hozzá Tibor Dávid, a Masterplast elnök-vezérigazgatója, akinek szavai mögött mindig érezni a vállalat iránti elkötelezettségét.
A Masterplast árfolyama idén 5,8 százalékot emelkedett, amivel alulteljesítő a magyar tőzsdén, a BUX idén 35 százalékos pluszban áll.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ



