Ezt az autót hagyta hátra a magyar ipar.

A papíron feltüntetett terhelhetőség mindössze 20 kg, ami a tetőoszlop alján található kar kétszeri meghúzásával nyitható üregre vonatkozik. Amennyiben a tervezett célra használjátok, ez a 20 kg bőven elegendő, hiszen elöl mindkét töltőkábel kényelmesen elfér, és könnyen hozzáférhető.

Korábban mélyrehatóan foglalkoztunk a C174 és C178 legújabb technológiai megoldásaival. A cikkben arra is fény derül, miként lehet megfejteni a különböző kínai autógyártók lenyűgözően kedvező hatásfokadatait a belső égésű motorjaik vonatkozásában.

Ebben az MMA-padlólemezes (Mercedes Modular Architecture) autóban különösen figyelemre méltó, hogy a belső égésű motorral rendelkező hibridek motorja keresztben helyezkedik el az orr részén, és az első kerekeket hajtja. Ezzel szemben az elektromos CLA farmotoros felépítést kapott, és alapvetően hátsókerék-hajtású. Ez a megoldás olyan innovatív, hogy még a kisteherautók sem kínálnak ilyesmit, amelyek általában első- és hátsó- vagy összkerékhajtással rendelkeznek, hiszen ott a motor hagyományosan fix pozícióban, az orrban található.

Egyelőre csak a nagyobb akkus, nikkel-mangán-kobalt kémiájú cellákat használó modell kapható a 85 kWh-s teleppel, de lesz kisebb hatótávú CLA is lítium-vasfoszfát akkucellákkal és 58 kilowattórás akkuval. A konnektoros hibrid megszűnik.

Tesztautónk hátterében egy 200 kilowattos farmotor teljesítménye áll, amely 272 lóerőre és 335 Nm maximális nyomatékra képes. A CLA 250+ EQ rendkívüli teljesítménye révén mindössze 6,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, míg végsebessége 210 km/óra. Optimális körülmények között a WLTP-ciklus szerint akár 792 km-t is megtehet, így hosszú utazásokra is ideális választás. A kétfokozatú automatikus sebességváltó nemcsak a fogyasztást csökkenti, hanem a gyorsulást és a végsebességet is javítja, így a vezetési élmény igazán dinamikusra sikerült.

Jelenleg a háromfázisú váltóáramú töltő teljesítménye 11 kilowatt, azonban várhatóan 2026 első negyedévétől elérhetővé válik a 22 kW-os változat is. Ez különösen hasznos lehet azok számára, akik a közterületi, áruházi vagy munkahelyi töltőpontokat kihasználva szeretnék gyorsabban feltölteni járműveiket.

Nagyon gyors, akár 320 kilowattos az egyenáramú töltés, mert a 800 voltos elektromos rendszernek köszönhetően 400 amperen elérhető ez a szint. Sajnos ez a 800 voltos rendszer itt nem tud 2×400 voltosként működni és emiatt nem kezel bizonyos DC-töltőket. 2026 márciusi gyártástól a 400 voltos konverter ott lesz az autókban, de addig ez gond.

Nem tapasztaltunk hasonlót a használat során, de valószínűleg az 50-75 kilowattos régi egyenáramú töltőkről lehet szó. Ezt elkerülheted, ha nem külső alkalmazásokat használsz, hanem az autód beépített adatbázisából választod ki a töltőhelyeket, lehetőleg 120 kW teljesítmény felett. A töltők teljesítmény alapján könnyedén szűrhetők, így biztosíthatod, hogy megfelelő és működő töltőt találj.

Jelenleg a Tesla-töltőket kizárólag az amerikai modellek használhatják, azonban már csak az egyeztetések lezárására várakozunk. A Tesla és a Daimler folyamatosan dolgozik az európai megállapodás részletein.

Ebben a modellben a hátsó villanymotor felelős a rekuperációért, ami természetesen logikus megoldás. Az összkerekes "CLA 350 4Matic EQ Technológia" érdekessége, hogy mind az első, mind a hátsó tengelyen szinkron villamos motorok találhatók. Érdemes megemlíteni, hogy az aszinkron motorokkal ellentétben a nem hajtó szinkronmotorok veszteségei általában magasabbak, ezért a Tesla például aszinkron villamos gépet alkalmaz az első kerekek meghajtásához.

A hajtásrendszer teljesítményének értékelése mindig is komplex feladat volt, és a Mercedes-Benz mérnökei évtizedek óta foglalkoznak ezzel a kihívással. Ennek egyik innovatív megoldása a DCU, azaz DeCoupling Unit, amely a járműben található. Ez a különleges kuplung azonnal leválasztja az első hajtásegységet a hajtásláncról, amikor az autó nem igényel gyorsítást. Ezzel csökken a jármű ellenállása, így nő a hatótávolság. Ráadásul a szinkron villanymotor rekuperációs hatékonysága is maximálisan kihasználható, különösen az első kerekek terhelésének optimalizálása révén. Mindezek mellett az első tengelykapcsoló plusz súlya és költsége is könnyen megtérülhet a rendszer által nyújtott előnyök által.

Az autó képes 1500 kilogrammos fékezett utánfutót vontatni, ami egy elektromos járműtől igazán figyelemre méltó teljesítmény. Ezzel a kapacitással már egy praktikus lakókocsi is könnyedén elhelyezhető, nem csupán a Lady típusú utánfutó, amely csupán a kerti hulladék szállítására alkalmas.

Az autó súlya 1980 kg vezető és csomag nélkül, míg a maximális terhelhetősége 530 kg, így összesen 2510 kg-ot bír el. Ez azt jelenti, hogy még öt utas súlyával is bőven marad hely a csomagoknak. Fontos megjegyezni, hogy a tetőterhelés nulla kg, tehát a tetőre semmiképpen sem helyezhettek el semmilyen terhet.

A vezetés művészete sokkal több, mint csupán utasítások kiadása vagy feladatok kiosztása. Ez egy olyan komplex folyamat, amelyben a kommunikáció, az empátia és a döntéshozatal egyaránt szerepet játszik. A jó vezető képes inspirálni csapatát, megteremti a bizalmat és motiválja az egyéneket, hogy a legjobbat hozzák ki magukból. A vezetés nemcsak a célok eléréséről szól, hanem a folyamatos fejlődésről, a kihívások leküzdéséről és a közös értékek megteremtéséről is. Ahhoz, hogy valaki igazán sikeres vezető legyen, fontos, hogy ne csak irányítson, hanem hallgasson is, és figyelembe vegye csapata véleményét és érzéseit. A vezetés tehát egy dinamikus és kreatív együttműködés, amelynek során a közös siker érdekében mindenki hozzájárul a saját különleges tehetségével.

Az autó üzembe helyezése igazi korszerű élmény: miután elfoglaltuk helyünket, a jármű azonnal életre kel, anélkül, hogy gombokat nyomogatnánk vagy a slusszkulcsot forgatnánk. Csak annyit kell tennünk, hogy lenyomjuk a féket, és az irányváltó kar segítségével vagy hátramenetbe, vagy előre kapcsolunk, és már indulhatunk is. Persze néha jól jön az indító-leállítógomb, amely az irányváltó kar végén található, hogy ha szükséges, gyorsan beavatkozhassunk.

A vezetőülés mélysége sajnos nem állítható elég alacsonyra, és az akku miatt való ücsörgés ebben a villanyautóban is megnehezíti a komfortos üléshelyzet kialakítását. A Vezess csapatának két tagja, miután először a bal, majd a jobb ülésbe ült, azt tapasztalta, hogy az első utasülés talán alacsonyabb a bal oldalhoz képest. Azonban lehet, hogy ez csak egy optikai csalódás volt.

A kilátás előre és oldalra nem éppen a legjobb. A műszerfal magasan helyezkedik el, és a kis üvegfelületek miatt a magas övvonal sokat eltakar a külvilágból. A vastag első tetőoszlopok, melyek belső borításukkal együttesen még inkább szűkítik a látóteret, szintén hozzájárulnak ahhoz, hogy keveset láss abból a világból, amelyet érdemes lenne felfedezni. A C-oszlopnál lévő apró kisablak sem sokat segít, így tolatáskor mindenképp a kamera pontos és részletgazdag képére kell hagyatkozni.

Amikor a parádésan fordulékony 124-esből https://www.vezess.hu/cimke/s124/ ülök át bármilyen hasonló méretű autóba, fel szokott tűnni a nehézkes megfordulás. De a CLA-val könnyen boldogultok, mert 11,2 méteres a fordulóköre. Elég jó egy 472,3 centiméteres autótól 279 centis tengelytávval.

Legyen áldott annak a neve, aki megalkotta azt az ikont a kijelző bal felső sarkában, amely lehetővé teszi a sebességtúllépés figyelmeztetésének ideiglenes némítását! Egy másik praktikus megoldás, hogy a kormánykeréken található hangerő némítógombját lenyomva tartjuk. Ezek a megoldások valóban fontosak, hiszen minden egyes indításkor elengedhetetlen, hogy az autó ne vegye túl komolyan a garázsban található 5 km/órás sebességkorlátozást.

Az autóban számos intelligens asszisztens rendszer működik, amelyek a vezetés élményét emelik új szintre. E rendszerek annyira kifinomultak, hogy nem kell attól tartanunk, hogy a deaktiválásukkal kellene kezdeni az utazásainkat. Például a sávtartó rendszer diszkrét módon segít a sávban maradni, anélkül, hogy zavaróan ráerőltetné magát a vezetőre. Az adaptív tempomat pedig simán és fokozatosan állítja be a sebességet, alkalmazkodva a forgalmi viszonyokhoz. Ami pedig igazán figyelemre méltó, az a parkolássegítő, amely figyelmeztet, ha a manőverezés során akadályokba ütközne, mint például az útba kerülő falevelek vagy fűcsomók, és a középső kijelzőn felajánlja a kikapcsolás lehetőségét.

Azonnal érezni az elektromos CLA-ban, hogy a jó végén hajt. Mostantól a nagyobb Mercedesek magabiztosságával, komolyságával mozog. A hátsókerék-hajtás az erős villanymotorral és a mély súlyponttal vadítóan jó vezethetőséget ad neki ahhoz képest, mennyire pozőrautó volt ebből a szempontból mindkét elődje. Négyajtós sportkupénak rajzolták őket, de ronda orrtolással fogadták, ha tényleg gyorsan próbáltál menni velük.

Jelenleg ennek semmi nyoma. Az új CLA vágyakozik a Bajna-Héregre, egy igazán lenyűgöző kanyargós útszakaszon, ahol az útfekvése és a gyorsulása kiemelkedő. Cserébe azonban a különböző úthibákra elég mereven reagál, a kiemelkedő úthibák érintése sokkal élesebben érzékelhető. A kátyúk és a besüllyedt csatornafedelek megpróbáltatásait viszont jól kezeli az elöl található MacPherson, míg hátul a többlengőkaros futómű gondoskodik a stabilitásról.

A város zajos utcáin és az elővárosi autópályák szakaszain a gumik hangzása szembetűnően erőteljesnek tűnik, de mindez csupán a belső csendnek köszönhető. Ha egy német autópálya megfelelő részén 160-200 km/h sebességre gyorsítasz, a zajszint alig észlelhetően változik a 120-130 km/h-hoz képest.

335 Nm és 272 lóerő az elektromos autók között egyáltalán nem sok két tonnára, vagyis ilyen paraméterekkel is vezettünk már tompa villanyautót. A CLA mégis nagyon dinamikusnak hat, főleg azért, mert az azonnali, impresszív megindulás után nem veszi vissza rögtön úgy az erejét, mintha képtelen volna olvasni a menetpedál állásából. Emiatt biztonságosan előzhetünk vele kamionsort is.

Az áram-visszatermelés beállítása gyerekjáték: csupán a jobb oldalon található irányváltó kar segítségével végezhetjük el. Az automatikus beállítás igencsak előnyös, hiszen a radarral figyelt forgalom és az előtted haladó járművek mozgására érzékenyen reagáló rendszer sima, fokozatos lassulást biztosít, amikor elengeded a gázt. Így a vezetés élménye még kényelmesebbé válik.

Az egypedálos üzemmód egy izgalmas lehetőség, amikor a CLA nemcsak erősen lassít, hanem lejtőn is képes megállni, mindezt egy szinte észrevétlen, finom rántással a végén. Nagyon érdekel, hogy milyen élményt nyújt majd a BMW iX3, amely állítólag teljesen zökkenőmentesen, bólintás nélkül áll meg.

A legjobb megoldás itt is a fékpedál használata, miközben a gázt elengedve lehetővé tesszük, hogy az autó önállóan guruljon, ezzel elkerülve a túlfékezésből adódó energiapazarlást. Az elektromos Mercedes CLA szinte már-már álomszerűen könnyedén halad előre, szinte észrevétlenül, ami az EQS modell egyik kiemelkedő tulajdonsága.

A Mercedes CLA világítása valódi forradalmat hozott az autóiparban. A 24 nagyteljesítményű diódával felszerelt Multibeam LED-fényszóró egészen lenyűgöző teljesítményt nyújt. Az adaptív fénykéve diszkrét, mégis hihetetlenül gyors fényárrendezése lehetővé teszi, hogy messzire világítson, és pontosan oda irányítsa a fényt, ahová éppen kanyarodni szeretnél. A színhőmérséklete ideális, és mint egy fotonágyú, világítja meg az utat, különösen a jobb szélét. Ráadásul az automatika ügyesen kiszűri a vakítással fenyegetett közlekedőket, így biztonságosabbá téve az éjszakai vezetést.

Ha a hátsókerék-hajtás izgalmait keresed, érdemes körültekintően bánni az elektromos CLA-val! Bár nem fogja elnyomni a benned rejlő lázadót, meglehetősen kiszámíthatatlanul viselkedik. A menetstabilizálás kikapcsolása nem mindig hozza magával a kívánt szabadságot: néha igazán meredeken farol, máskor pedig csak finoman megmozdítja a hátsó részét.

Az ESP rendelkezik sport üzemmóddal is, amelyet saját igényeid szerint állíthatsz be, fokozott kormányerőkkel. A villamos motor azonnali ereje miatt rendkívül gyors reakciókat igényel a kormányzástól, így nem ez a típusú autó, amellyel szabadon váltogathatod a kanyarokat keresztbe. Viszont, ahol elegendő hely áll rendelkezésre, a kanyarból való kiugrás során lebilincselő erőcsúsztatásra van lehetőség.

Költségek

Az elektromos Mercedes CLA 250 belépőára 21 504 000 forint, amelyhez az AMG Line-csomag 1 357 630 forinttal járul hozzá a cikk írásának időpontjában. A tesztautó AMG Line Plus változata pedig 2 366 010 forintot jelent az extra 19 colos felnik és a stílusos piros biztonsági övek miatt.

Kimagasló az új CLA hatékonysága. Sok örömöt átélhetsz benne 17-19 kilowattórás fogyasztással százon, ami a BMW i4-et és a Tesla Model 3-at leszámítva a kisebb, gyengébb és eléggé fakó elektromos autók energiaigénye. Villanyautós poroszkálással a bordó limuzin elosonna 11-13 kilowattórával is 100 kilométerre.

Kihívást jelent adekvát konkurens megtalálása, mivel az alkatilag illeszkedő 2-es BMW Gran Coupéból nem létezik elektromos változat. Az i4 ugyanakkor valamivel tágasabb és lényegesen erősebb, de az ára drasztikusan megemelkedik, ráadásul a hatótávolsága is lényegesen alacsonyabb.

A Tesla Model 3 Long Range hatótávja szempontjából a Mercedeshez hasonlítható, viszont erősebb és belső térben is tágasabb, csupán a töltési sebessége az, ami elmarad a versenytársakétól. Ezzel szemben a Hyundai Ioniq 6 jelentősen hosszabb, sokkal nagyobb helyet kínál, és hátsó hajtással rendelkezik, ám a hatótávja nem éri el a konkurensekét, viszont az ára sokkal kedvezőbb.

Nagyon könnyű milliókat rápakolni az autó árára, főleg úgy, hogy a vezeték nélküli töltőtálca és a hátsó kartámasz feláras tétel bír lenni. Vannak azonban jutányos extrák is, a Burmester-audio 457 200 forintért jó vétel, akárcsak a csodalámpa 240 030 forintért vagy a hátsó oldallégzsák a mellkas védelmére 65 300 forintért.

Related posts