Várható volt, hogy elérkezik ez a pillanat a Sziget számára? A szakértők szerint minden fesztivál ki van téve a kockázatoknak.

A fiatalok kevesebb alkoholt fogyasztanak, ami miatt a szervezőknek újra kell gondolnia a bevételük forrását

Hétfő reggel Karácsony Gergely bejegyzéséből derült ki, hogy a Sziget Fesztivál jövője komoly veszélybe került. A fesztivál szervező cége, a jelenlegi külföldi tulajdonos döntése nyomán felmondta a következő évre vonatkozó területfoglalási engedélyt. Később kiderült, hogy a fesztivál megmentése érdekében a szervezők kapcsolatba léptek az alapítóval, Gerendai Károllyal. Az alapító hangsúlyozta, hogy október végéig elengedhetetlen, hogy megszülessen az új megállapodás a Szigetről, hiszen már régóta ideje lenne a jegyek és bérletek értékesítésének megkezdésére.

Dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market Zrt. vezérigazgatója, aki a fesztiválokon részt vevő vendéglátóegységek egyik legfontosabb beszállítójaként közvetlen tapasztalatokkal rendelkezik a piaci trendekről, megjegyezte, hogy az idei szezonban a fesztiválok teljesítménye jelentősen elmaradt a korábbi évektől. Ezt a megállapítást a Chef Market legfrissebb közleménye is alátámasztja.

„Magyarországon régen négy kiemelkedő fesztivál volt jelen, de idén a Balaton Soundot elmaradt, a VOLT Fesztivál pedig megszűnt. Bár a VOLT kisebb formában, a korábbi szervezőkkel új néven újra életre kelt, a fesztiválpalettán a Sziget és az Ozora még mindig állja a sarat. A szakértő hozzátette, hogy a Strand fesztivál próbálja betölteni a Sound által hátrahagyott űrt.”

A szakértő véleménye szerint a nemzetközi piacon tevékenykedő nagyobb szereplők teljesítménye már nem az a régi, hatékony formáját mutatja: "Habár a legnevesebb külföldi fesztiválok továbbra is képesek megtölteni a helyszíneiket, a kisebb, helyi rendezvények már nem bírnak ilyen sikerrel. Ez világosan jelzi a látogatói érdeklődés csökkenését."

A nemzetközi adatokból az látszik, hogy a fesztiválok költségei, illetve az italárak is magasabbak lettek egy év alatt. Miközben a Gen Z már kevésbé érdeklődik a hagyományos fesztiválok iránt. 2019-ben még körülbelül 46 százalék jelezte azt, hogy szeretne fesztiválra menni, 2025-ben már csak 39 százalék mondta ugyanezt. Közülük is csak 29 százalék keres aktívan élőzenei eseményeket.

A szakértő számos olyan tényezőt kiemelt, amelyek hozzájárulhattak a fesztiválok népszerűségének csökkenéséhez. Véleménye szerint az egyik legfőbb gond az, hogy a különböző fesztiválok fokozatosan elvesztették eredeti, autentikus jellegüket.

A fesztiválok egy része átalakult koncertszervezővé, ami azt jelenti, hogy már nem csupán a fesztiválélmény megteremtésére helyezik a hangsúlyt, hanem inkább a fellépők számának bővítésére és a neves előadók szerződtetésére összpontosítanak. Ezzel szemben Andrejszki véleménye szerint a látogatók azért választják a fesztiválokat, mert többre vágynak, mint amit egy hagyományos koncert nyújtani tud.

Hiába vonzanak tömegeket, veszteségesen működnek az események: "2024-ben például a legnagyobb magyar fesztivál 10 millió eurónyi veszteséggel zárt, idén pedig közel 6 millióval" - emelte ki a szakértő, majd hozzátette: "A Sziget Fesztivállal kapcsolatos mai bejelentés ezt is mutatja, hogy a korábbi modell már nem fenttarható."

Andrejszki véleménye szerint a Z- és Alpha-generáció számára eltérő élményekre van szükség, amelyek azonnali impulzusokat kínálnak számukra.

"Nagyon nehéz az Alpha és az Y generációt hosszabb ideig beterelni egy fesztiválra. Egy 3-6 nap általában túl hosszú nekik egyhelyben. Ahhoz nagyon sok impulzus kell, hogy ezt megtegyék. Kevesen tudják ezt megvalósítani" - magyarázta.

Hangsúlyozta, hogy a fiatalok számára nem elegendő csupán évente egy alkalommal élményeket szerezniük; folyamatos impulzusokra és élményekre vágynak, ahogyan azt az online világban is tapasztalhatják. Ennek fényében a szakértő úgy véli, hogy a fesztiválok számára az egész éves jelenlét és márkaépítés lehet a kulcs a jövőbeni sikerhez.

Az új tapasztalatok felfedezése mellett a fiatalok vásárlási szokásai is jelentős átalakuláson mentek keresztül.

A Z- és Alfa-generáció tagjai egyre inkább visszafogják alkoholfogyasztásukat, szemben az X és Y generációkkal, nem is beszélve a boomerekről. Ez a tendencia generációs sajátosságokkal is magyarázható. Bár kevesebb alkoholt fogyasztanak, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy kevesebb pénzt költenek a vendéglátásra. Sokkal inkább az élmények iránti igényük növekszik. A jövő fesztiváljainak tehát az élményeket kell középpontba helyezniük, hiszen a fiatalok számára ez jelenti a valódi értéket, pótolva ezzel az alkoholfogyasztás csökkenését.

Andrejszki azt is kiemelte, hogy ezek mellett az állandó online jelenlét is alapfeltétel egy sikeres fesztiválhoz. A vezérigazgató azzal zárta: "Aki ma nemcsak koncertet és fellépőt, hanem komplex, a generáció igényeire szabott élményt ad - az marad talpon".

Related posts